SAMENWERKING EFMI BUSINESS SCHOOL EN SUPERSCANNER

De digitale transformatie gaat ook niet voorbij aan de foodsector. Het belang van data-driven insights gaat de komende jaren alleen maar toenemen.

Om nog beter te kunnen inspelen op de groeiende behoefte van retailers en fabrikanten aan relevante, real-time marktinzichten hebben EFMI Business School en Superscanner besloten om intensiever met elkaar te gaan samenwerken.

Lees hier het volledige nieuwsbericht


Laurens Sloot Foodmanager van het Jaar 2017

 


EFMI-DIRECTEUR LAURENS SLOOT VERKOZEN TOT FOODMANAGER VAN HET JAAR!

Donderdag 4 oktober jl. is Laurens Sloot, algemeen directeur van EFMI Business School en bijzonder hoogleraar retailmarketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, verkozen tot Foodmanager van het Jaar.

De uitverkiezing vond traditiegetrouw plaats op het Nationaal Food Congres dat op 4 en 5 oktober werd georganiseerd in het Kurhaus in Scheveningen.

Lees hier de overwegingen van de jury


Laurens Sloot Foodmanager van het Jaar 2017

Foto: In the Picture Fotografie


EFMI FOOD RETAIL OUTLOOK CONGRES OP WOENSDAG 6 SEPTEMBER A.S.

Woensdag 6 september a.s. vindt in het Media Plaza van de Jaarbeurs Utrecht de EFMI Food Retail Outlook 2018 plaats. Tijdens de 5e editie van dit EFMI-kennisevent staan de food retail ontwikkelingen in 2017-2018 centraal.

Een nieuw onderdeel tijdens de Outlook is het NATIONALE INKOOP FORUM, waarin enkele topinkopers de belangrijkste trends op het gebied van inkoop, hun verwachtingen ten aanzien van leveranciers en andere zaken uitgebreid bespreken.

O.a. de volgende sprekers presenteren hun retailvisies en analyses:
- Fred Bosch (Coop)
- Aart van Haren (Vomar)
- Gerard van Dulmen (Superunie)
- Muriel Kivits (Sligro)
- Marcel van Aalst (EFMI Business School)
- Laurens Sloot (EFMI Business School).

Aan het einde van de dag heeft u munitie voor uw visievorming, jaarplannen en jaargesprekken.

Let op: er zijn nog slechts enkele deelnameplaatsen beschikbaar. Wilt u zeker zijn van deelname? Wacht dan niet te lang met aanmelden.

Programma
Direct aanmelden

EFMI Food Retail Outlook 2018


EFMI-OPLEIDINGSMODULE 'ADVANCED CATEGORY MANAGEMENT'

Op 13 september a.s. start de module 'Advanced Category Management’ van EFMI Business School. Deze 9-daagse module is onderdeel van de opleiding Commercieel Management, maar kan ook als losse module worden gevolgd.

Deelnemers die de module ‘Advanced Category Management’ hebben afgerond beschikken niet alleen over de tools om kansen voor categoriegroei te identificeren en over de laatste shopperinzichten, maar weten ook hoe klantwaarde kan worden gecreëerd door het aanbod af te stemmen op de winkel- en formule-uitgangspunten van afnemers. Daarbij wordt uitgebreid stilgestaan bij de acceptatie van plannen, waarbij kennis van inkoop-, accountmanagement en onderhandelen cruciaal is.

Advanced Category Management

Meer informatie?
Vraag dan via onderstaande link de brochure aan of neem contact op via opleidingen@efmi.nl of (035) 3037777.

Informatie CM-module 'Advanced Category Management'


INFORMATIEBIJEENKOMST EFMI OPLEIDINGEN VRIJDAG 16 JUNI A.S.

Wilt u meer weten over EFMI Business School als opleidingsinstituut? Of twijfelt u nog welke opleiding het beste bij u past? Dan bent u van harte welkom bij onze (gratis) informatiebijeenkomst op vrijdag 16 juni a.s.
Tijdens de bijeenkomst krijgt u alvast een indruk van de sfeer en het inhoudelijk niveau van de opleidingen. De kerndocent geeft een uitgebreide toelichting op het programma, een oud-deelnemer deelt met u zijn ervaringen, u kunt vragen stellen én u ontmoet potentiële deelnemers waarmee u in de opleiding mogelijk gaat samenwerken. De informatiebijeenkomsten worden als zeer waardevol ervaren.
U kunt zich hieronder aanmelden voor de bijeenkomst naar keuze (beide is ook mogelijk). U ontvangt van ons een routebeschrijving naar onze thuisbasis Kasteel Groeneveld in Baarn (Oranjerie).


Informatiebijeenkomst Commercieel Management (14.00 - 15.30 uur)
Informatiebijeenkomst Leergang Food Management (MFM) (16.00 - 17.30 uur)

Informatiebrochure EFMI Opleidingen 2017-2018


JUBILEUM-EDITIE EFMI VISION ON FOOD CONGRES GEEFT 'FOOD FOR THOUGHT'
(dinsdag 23 mei 2017)

'Stof tot nadenken'. Dat zou wel eens de beste omschrijving kunnen zijn voor de 20e editie van het EFMI Vision on Food Congres. Zoals u van ons gewend bent, staat ons jaarlijkse congres altijd in het teken van ontwikkelingen die de food branche van (over)-morgen een ander gezicht geven.

Speciaal ter ere van de jubileumeditie van het EFMI Vision on Food Congres hebben wij vier vooraanstaande thought leaders uit de academische wereld uitgenodigd om u met hun prikkelende visies en meest recente inzichten een middag uit uw comfort-zone te halen.

Heeft u er bijvoorbeeld al zicht op hoe het zogeheten 'Internet-of-Things' uw klanten gaat veranderen? Is u bekend welke marketingtools in de nieuwe online wereld wel werken en welke niet? Weet u hoe u consumenten kunt 'sturen' om gezonder te consumeren? En lukt het u al om met een duurzaam business model waarde te creëren?

Nee? Dan begroeten wij u en/of uw collega's graag op dinsdag 23 mei a.s. in Kasteel De Vanenburg in Putten voor een flinke portie 'food for thought'!

Meer informatie over het programma
Direct aanmelden

Programma EFMI Vision on Food Congres 2016




EFMI-OPLEIDINGSMODULE 'ADVANCED CATEGORY MANAGEMENT'

Op 13 september a.s. start de module 'Advanced Category Management’ van EFMI Business School. Deze 9-daagse module is onderdeel van de opleiding Commercieel Management, maar kan ook als losse module worden gevolgd.

Deelnemers die de module ‘Advanced Category Management’ hebben afgerond beschikken niet alleen over de tools om kansen voor categoriegroei te identificeren en over de laatste shopperinzichten, maar weten ook hoe klantwaarde kan worden gecreëerd door het aanbod af te stemmen op de winkel- en formule-uitgangspunten van afnemers. Daarbij wordt uitgebreid stilgestaan bij de acceptatie van plannen, waarbij kennis van inkoop-, accountmanagement en onderhandelen cruciaal is.

Advanced Category Management

Meer informatie?
Vraag dan via onderstaande link de brochure aan of neem contact op via opleidingen@efmi.nl of (035) 3037777.

Informatie CM-module 'Advanced Category Management'


4e EDITIE NATIONALE PRIVATE LABEL CONGRES OP DINSDAG 21 MAART A.S.
(Thema: 'De zoektocht naar de juiste schaal')

In de afgelopen 10 jaar is de private label productie snel geïnternationaliseerd. Bedrijven als Intersnack, Continental Bakeries, De Banketgroep en Refresco hebben zich ontwikkeld tot grote, internationaal zeer gerespecteerde fabrikanten. De vraag is of deze schaal – mede gezien de consolidatie aan retailzijde – ook echt noodzakelijk is of dat er voldoende ruimte overblijft voor kleinere PL fabrikanten.

De 4e editie van het Nationale Private Label Congres, die plaatsvindt op dinsdag 21 maart a.s., staat volledig in het teken van de 'zoektocht naar de juiste schaal'. Het congres is een gezamenlijk initiatief van EFMI Business School en Foodmagazine.

Nationale Private Label Congres 2017

Lees meer over het programma en de sprekers



"VOORKOMT BUDGETHUISMERK LEKKAGE NAAR HARD DISCOUNT?"
(EFMI Academic Food Update, Dr. Erjen van Nierop, Foodmagazine)

"Veel retailers voeren een budgethuismerk om lekkage richting de hard discounters (HD) tegen te gaan. Deze budgetmerken zijn in veel gevallen nog goedkoper dan de fancy labels van Aldi en Lidl. Het hoofddoel is ervoor te zorgen dat men niet 'bij de buren gaat shoppen'. Vormen dit soort huismerken echter de juiste methode om shopperlekkage tegen te gaan, of resulteert het vooral meer in kannibalisatie op de eigen reguliere huismerken, gecombineerd met een lagere marge?"

Lees verder...
Meer academic food updates...



FOODRETAIL MEETS FOODSERVICE CONGRES OP WOENSDAG 15 FEBRUARI
(thema: hoe blurring het food landschap van morgen een nieuw gezicht geeft)

Blurring is hot! De recent geopende winkels van Beej Benders, Jumbo Foodmarkt en Dekamarkt World of Food bewijzen dat het om meer dan een hype gaat.

Om de impact van de blurring-trend op de foodsector nader te bestuderen hebben EFMI, FSIN en Rabobank de handen ineen geslagen en organiseren zij op woensdag 15 februari a.s. het eerste "FOODRETAIL MEETS FOODSERVICE CONGRES".

Tijdens het congres gaan we uitgebreid in op de vraag 'hoe blurring het food landschap van morgen een nieuw gezicht geeft'. Topsprekers uit binnen- en buitenland presenteren hun inspirerende visies en business cases:

• Bart van den Nieuwenhof (La Place/Jumbo)
• Jan-Willem Dockheer (Albert Heijn to Go)
• Bertrand Salamin (Manor)
• Dino Lobbes (Market Food Group)
• Geert Benders (Plus Benders, Vershuys en Beej Benders)
• Coert Beerman & Sebastiaan Schreijen (Rabobank)
• Jan-Willem Grievink (FSIN) & Laurens Sloot (EFMI)

Programma Foodretail meets Foodservice Congres 2017

Plaats van handeling is het Auditorium van Rabobank in Utrecht.

Download het programma
Direct inschrijven


INFORMATIEBIJEENKOMST EFMI OPLEIDINGEN VRIJDAG 27 JANUARI A.S.

Wilt u meer weten over EFMI Business School als opleidingsinstituut? Of twijfelt u nog welke opleiding het beste bij u past? Dan bent u van harte welkom bij onze (gratis) informatiebijeenkomst op vrijdag 27 januari a.s.
Tijdens de bijeenkomst krijgt u alvast een indruk van de sfeer en het inhoudelijk niveau van de opleidingen. De kerndocent geeft een uitgebreide toelichting op het programma, een oud-deelnemer deelt met u zijn ervaringen, u kunt vragen stellen én u ontmoet potentiële deelnemers waarmee u in de opleiding mogelijk gaat samenwerken. De informatiebijeenkomsten worden als zeer waardevol ervaren.
U kunt zich hieronder aanmelden voor de bijeenkomst naar keuze (beide is ook mogelijk). U ontvangt van ons een routebeschrijving naar onze (m.i.v. 12 december) thuisbasis Kasteel Groeneveld in Baarn (Oranjerie).


Informatiebijeenkomst Commercieel Management (14.00 - 15.30 uur)
Informatiebijeenkomst Master of Food Management (16.00 - 17.30 uur)

Informatiebrochure EFMI Opleidingen 2017-2018


NIEUWE EFMI-STUDIE OVER DE FUSIE TUSSEN AHOLD EN DELHAIZE

Door de fusie tussen AHOLD en DELHAIZE is een nieuwe internationale retailreus met een netto-omzet van ruim 60 miljard euro en circa 6.500 winkels ontstaan. De logica achter de AHOLD DELHAIZE fusie is duidelijk. De concerns staan samen sterker tegenover leveranciers, ze kunnen leren van elkaars online-avonturen en vertonen nauwelijks overlap qua geografische marktgebieden.

Maar hoe kijkt de (rest van de) branche naar de succeskansen van de fusie, zijn de beoogde kostenbesparingen haalbaar en wat zijn de gevolgen voor de markt en de verschillende marktpartijen? Deze en andere vragen worden in deze nieuwe studie van EFMI Business School uitgebreid behandeld.

Meer informatie over deze nieuwe EFMI-studie

EFMI-rapport Het huwelijk tussen Ahold en Delhaize

Volg EFMI Business School op:


NIEUWE EFMI-OPLEIDINGSBROCHURE NU BESCHIKBAAR

EFMI Business School biedt al ruim 15 jaar een uitgebreid opleidingsprogramma aan voor managers, directieleden en ondernemers in foodretail én foodservice. Door de academische achtergrond en unieke focus op managementvraagstukken in de foodsector is het EFMI als geen ander in staat om een brug te slaan tussen de theorie en dagelijkse praktijk van de professionals. Topdocenten uit de wetenschap en praktijk, diepgaande discussies, uitdagende cases en studiereizen naar interessante buitenlandse bestemmingen bieden u kennis, inzichten en inspiratie, waarmee u direct aan de slag kunt.
In de brochure EFMI Opleidingen 2017-2018 kunt u alles lezen over het Top Executive Food Program, de Master of Food Management en de opleiding Commercieel Management. Hierbij komen ook (oud)-deelnemers aan het woord, die hun ervaringen graag met u delen.

Brochure direct aanvragen
Meer lezen over de EFMI Opleidingen

Brochure EFMI Opleidingen 2017-2018


3e EDITIE NATIONALE VERSCONGRES OVER 'VERVERSING VAN DE VOEDSELKETEN'

Op dinsdag 22 november a.s. organiseren EFMI en Foodmagazine alweer de derde editie van Het Nationale Verscongres. Deze editie staat in het teken van 'verversing van de voedselketen' en is bedoeld voor directie en senior management uit de verssector en food retail.

Tijdens het Nationale Verscongres laat een keur aan sprekers aan de hand van spannende cases zien hoe producenten, start-ups en gevestigde retailers de voedselketen 'vers' houden en 'verser' maken:

Datum:

dinsdag 22 november a.s.

Aanvang:

9.00 uur (ontvangst)

Locatie:

Villa Flora Venlo

Sprekers:

Koen Hazewinkel (EFMI Business School), Rutger van den Bout (Hoogvliet), Thijs van Banning (Landmarkt), Jan Doldersum (Rijk Zwaan), Bernhard Vis (DANVO Bakeries), Gert Mulder (GroentenFruit Huis), Marleen Jansen (Marleen Kookt), Geert Benders (Beej Benders, PLUS Benders & Vershuys.com)


Het Nationale Verscongres is goed te combineren met een bezoek aan de nieuwe vershal Beej Benders.

Meer informatie en aanmelden

Nationale Verscongres 2016

"LEIDT EEN KLANTENPANEL TOT KLANTENTROUW EN MEER OMZET?"
(EFMI Academic Food Update, Dr. Erjen van Nierop, Foodmagazine, september 2016)

"Verschillende Nederlandse supermarktbedrijven, zoals Coop, Albert Heijn en Plus, hebben een eigen klantenpanel. Ze gebruiken dit in beginsel om feedback van hun klanten over de dienstverlening en producten te krijgen, maar tegelijkertijd zullen de bedrijven niet kunnen ontkennen dat ze ook op een positieve bijwerking hopen: klantenbinding en hogere verkopen bij deze klanten. Of dat een mooi neveneffect van zo'n klantenpanel is en of dit ook voor nieuw toetredende panelleden geldt, wordt in deze studie onderzocht..."

Lees verder...
Meer academic food updates...



RETAILRONDE 'BLURRING IN DE PRAKTIJK' VOOR FCP- EN FMA-LEDEN

Op donderdag 10 november a.s. organiseert EFMI Business School voor de leden van het Food Commerce Platform (FCP) en de Food Master Academie (FMA) een retailronde die in het teken staat van 'Blurring in de praktijk'.

De bijeenkomst start in Den Bosch, waar Angelo Mans de deelnemers meeneemt in een aantal operationele uitdagingen die bij blurring van Foodretail en Foodservice ontstaan. Dit doet hij vanuit ervaringen opgedaan bij het opstarten van supermarkten met een La Place concept in Boston, USA. Daarna start de retailronde en wordt bekeken hoe blurring er nu uitziet bij Jan Linders, Emté, Jumbo Foodmarkt en Sligro. Daarbij wordt getracht antwoord te krijgen op vragen als: wat zien we? Wat is goed en wat kan nog beter? En waarom is er voor een bepaalde invulling gekozen?


Het EFMI Food Commerce Platform (FCP) is een kennis- en relatienetwerk voor commerciŽle managers van handel en industrie. De Food Master Academie (FMA) is het alumni-netwerk van deelnemers die de Master of Food Management met goed gevolg hebben afgerond.

Voor meer informatie over deze bijeenkomst kunt u contact opnemen met Melanie Murk-Severein (murk@efmi.nl of 033-422 9940).
 

Meer informatie over het EFMI Food Commerce Platform (FCP)
Meer informatie over de Food Master Academie (FMA)


NIEUWE EFMI-STUDIE OVER DE STRIJD TUSSEN HUISMERK EN A-MERK

De concurrentie tussen A-merken en huismerken blijft onverminderd actueel. Het is voor zowel retailers als fabrikanten dan ook van belang om de gevolgen van hun strategische keuzes op het gebied van bijvoorbeeld product, prijs en onderlinge samenwerking te overzien.

In dit EFMI-rapport worden de uitkomsten gepresenteerd van een aantal interessante, recent gepubliceerde academische studies naar de drivers van huismerkverkopen en de verhouding tussen huismerken en A-merken.

Meer informatie over deze nieuwe EFMI-studie

EFMI-rapport De strijd tussen huismerk en A-merk


Volg EFMI Business School op:


"WAAR BLIJFT JUMBO'S BRABANTSE BRAVOURE?"
(Column Marcel van Aalst, FoodPersonality, juli/augustus 2016)

Marcel van Aalst

"Je zou bijna vergeten dat Jumbo in 2000 nog een regionale speler was met een consumentenomzet van 'slechts' € 300 miljoen, indertijd goed voor een marktaandeel van zo'n anderhalf procent. In de voorbije vijftien jaar is de Jumbo-formule stormachtig gegroeid, naar een consumentenomzet van € 6,25 miljard in 2015. Met een marktaandeel dat richting 18% gaat, is Jumbo inmiddels de onbetwiste nummer twee van Nederland, achter marktleider Albert Heijn..."

Lees verder...
Meer EFMI-columns...
 



HET EFFECT VAN PRIJSVOLATILITEIT
(EFMI Academic Food Update - Drs Melanie Murk-Severein, Foodmagazine, juli 2016)

"In 2008 liepen grondstofprijzen in korte termijn op tot recordhoogtes. In eerste instantie had men het over een bubbel, later werd duidelijk dat het fenomeen prijsvolatiliteit een blijvend onderdeel is van de voedselketen. Diverse onderzoeken bestuderen de mate waarin prijsveranderingen op lange termijn worden doorgegeven in de keten (van agrariër tot consument). Welk effect prijsschommelingen (volatiliteit) hebben op prijzen elders in de keten, is echter beperkt onderzocht. Reden te meer voor de onderzoekers om dit nader te bestuderen."

Lees verder...
Meer EFMI Academic Food Updates



EFMI FOOD RETAIL OUTLOOK OP DINSDAG 6 SEPTEMBER A.S.

Dinsdag 6 september a.s. vindt in het Media Plaza van de Jaarbeurs Utrecht de EFMI Food Retail Outlook 2017 plaats. Tijdens de 4e editie van dit EFMI-kennisevent staan de food retail ontwikkelingen in 2016-2017 centraal.

De volgende sprekers presenteren hun retailvisies en analyses: Jan Brouwer (PLUS Retail), Marcel van Aalst (EFMI Business School), Anique Grievink (FSIN), Patrick van der Zee (IRI), Ernst Consenheim (Jos de Vries The Retail Company) en Laurens Sloot (EFMI Business School).

Wilt u de laatste ontwikkelingen in het NL-supermarktlandschap scherp op het netvlies hebben? Meldt u zich dan snel aan via onderstaande link.

Er is plaats voor maximaal 175 deelnemers, dus meld u tijdig aan als u verzekerd wilt zijn van een deelnameplaats.

Meer informatie en aanmelden
Direct aanmelden

EFMI Food Retail Outlook 2017


"HOE FIJN GAAT HET MET ALBERT HEIJN?"
(Column Laurens Sloot, FoodPersonality, juni 2016)

Laurens Sloot

"Onlangs bracht Ahold haar Q1-resultaten uit. Nadat 2015 al een goed jaar voor de Zaanse grootgrutter was, lijkt ook 2016 heel zonnig te worden. De groei in de VS valt weliswaar tegen, maar in Europa – en dan vooral Nederland – gaat het crescendo. Een identieke groei van bijna 3% ligt iets boven de marktgroei en een bedrijfsresultaat van 4,8% is op het eerste gezicht een resultaat waar menig food retailer zijn vingers bij zou aflikken. Maar laat ik de resultaten van Ahold Nederland eens wat scherper bekijken, hoe ziet het beeld er dan uit?"

Lees verder...
Meer EFMI-columns...

 



INFORMATIEBIJEENKOMST EFMI OPLEIDINGEN VRIJDAG 24 JUNI A.S.

Wilt u meer weten over EFMI Business School als opleidingsinstituut? Of twijfelt u nog welke opleiding het beste bij u past? Dan bent u van harte welkom bij onze (gratis) informatiebijeenkomst op vrijdag 24 juni a.s.
Tijdens de bijeenkomst krijgt u alvast een indruk van de sfeer en het inhoudelijk niveau van de opleidingen. De kerndocent geeft een uitgebreide toelichting op het programma, een oud-deelnemer deelt met u zijn ervaringen, u kunt vragen stellen én u ontmoet potentiële deelnemers waarmee u in de opleiding mogelijk gaat samenwerken. De informatiebijeenkomsten worden als zeer waardevol ervaren.
U kunt zich hieronder aanmelden voor de bijeenkomst naar keuze (beide is ook mogelijk). U ontvangt van ons een routebeschrijving naar onze thuisbasis Buitenplaats De Heiligenberg in Leusden.


Informatiebijeenkomst Commercieel Management (14.00 - 15.30 uur)
Informatiebijeenkomst Master of Food Management (16.00 - 17.30 uur)

Informatiebrochure EFMI Opleidingen 2016-2017


"TIJD VOOR EEN NIEUWE NAAM"
(Column Koen Hazewinkel, FoodPersonality, april 2016)


"Iedereen weet wat er bedoeld wordt als we het over discounters hebben: net niet complete winkels, die je eigenlijk geen echte supermarkt kan noemen, die waarschijnlijk wel goedkoop maar zeker niet zo goed zijn en waar je eigenlijk liever niet gezien wilt worden. Maar we weten ook allemaal dat dit beeld lang achterhaald is. En het begrip discount met al zijn negatieve connotaties uit het verleden al lang niet meer de echte lading dekt. Discount verdient een nieuwe naam. De marktpartijen die tot de discounters behoren, Aldi en Lidl, representeren namelijk de nieuwe 'waardestandaard'. De waardestandaard voor dagelijkse boodschappen. Laat mij dat toelichten..."

Lees verder...
Meer EFMI-columns...

EFMI-OPLEIDINGSMODULE 'ADVANCED CATEGORY MANAGEMENT'

Op 14 september a.s. start de module 'Advanced Category Management’ van EFMI Business School. Deze 9-daagse module is onderdeel van de opleiding Commercieel Management, maar kan ook als losse module worden gevolgd.

Deelnemers die de module ‘Advanced Category Management’ hebben afgerond beschikken niet alleen over de tools om kansen voor categoriegroei te identificeren en over de laatste shopperinzichten, maar weten ook hoe klantwaarde kan worden gecreëerd door het aanbod af te stemmen op de winkel- en formule-uitgangspunten van afnemers. Daarbij wordt utigebreid stilgestaan bij de relatie tussen handel en industrie vanuit inkoop- en accountmanagement perspectief.

Meer informatie?
Vraag dan via onderstaande link de brochure aan of neem contact op via opleidingen@efmi.nl of (033) 422 9940.

Informatie CM-module 'Advanced Category Management'


EFMI VISION ON FOOD CONGRES IN TEKEN VAN 'DIGITALE TRANSFORMATIE'
(dinsdag 31 mei 2016)

Op dinsdag 31 mei a.s. staat het jaarlijkse EFMI Vision on Food Congres in het teken van de 'Digitale Transformatie' en gaan we dieper in op de kansen en bedreigingen van de digitalisering in de Nederlandse levensmiddelensector.

Tijdens het congres presenteren de volgende keynote-speakers onder leiding van dagvoorzitter Jan-Willem Grievink (FSIN en EFMI) hun prikkelende visies:
FREDERIK NIEUWENHUYS (Picnic)
ROB VAN GRIENSVEN (Heineken)
PROF. DR. PETER VERHOEF (Rijksuniversiteit Groningen)
PROF. DR. ED PEELEN (ICSB & UvA)
DR. ROELAND DIETVORST (Neuro Labs)
MICHEL OOMS (Mirabeau)

Via onderstaande link vindt u het volledige congresprogramma, inclusief sprekersinformatie, een routebeschrijving en een link om aan te melden.

Let op: het aantal deelnemers nadert de maximale zaalcapaciteit. Mocht u interesse hebben om deel te nemen, wacht dan niet te lang met inschrijven!

Meer informatie
Direct aanmelden

Programma EFMI Vision on Food Congres 2016




NIEUWE EFMI-STUDIE NAAR BUSINESS MODEL EN PERFORMANCE HELLOFRESH

Hoewel het aantal maaltijdboxaanbieders in de Nederlandse markt toeneemt, is er vooralsnog weinig bekend over dit relatief nieuwe marktfenomeen.

Om meer inzicht te krijgen in dit marktsegment heeft het EFMI uitgebreid deskresearch gedaan en een analyse gemaakt van het business model en de performance van de grootste en bekendste aanbieder van maaltijdboxen in Nederland: HelloFresh.

De resultaten worden gepresenteerd in het EFMI-rapport: "HelloFresh - Hype of sustainable business model?!".

Meer informatie over deze nieuwe EFMI-studie

EFMI-studie Online Food Retail in Nederland


Volg EFMI Business School op:


"HELLOFRESH OF BYEBYEFRESH?"
(Column Marcel van Aalst, FoodPersonality, maart 2016)

Marcel van Aalst

"Ik ben geen klant van HelloFresh en zal dat (voorlopig althans) ook niet worden. De praktische reden daarvoor is dat een abonnement op een wekelijkse box met drie tot vijf maaltijden niet aansluit op mijn gezinssituatie. Los van het feit dat het bij ons thuis met drie kinderen al een hele toer is om een maaltijd op tafel te zetten waar iedereen blij van wordt, is het met alle sportieve verplichtingen en onverwacht mee-etende vriendjes en vriendinnetjes nagenoeg onmogelijk om op woensdag een realistische inschatting te maken van het aantal te nuttigen maaltijden in de daaropvolgende week..."

Lees verder...
Meer EFMI-columns...
 



LEEN HOOGVLIET SPREEKT VOOR SUPERMARKTONDERNEMERS EFMI KENNISGROEP STAVERDEN

In de carrière van een (supermarkt)ondernemer komt een moment dat hij/zij moet nadenken over de opvolging: is er een geschikte opvolger beschikbaar (en bereid), vanaf wanneer en hoe moet deze voor de opvolging worden klaargestoomd, welke andere voorbereidingen vereist de bedrijfsoverdracht, hoe kan deze overdracht het beste worden vormgegeven en wat zijn de mogelijkheden en valkuilen voor het familiebedrijf?

Op dinsdag 22 maart jl. stond de bijeenkomst van EFMI Kennisgroep Staverden (het EFMI kennisnetwerk voor supermarktondernemers) volledig in het teken van 'Familiebedrijven & Overdracht'. Na een korte introductie deelde PETER PLEIJSANT, specialist in bedrijfsopvolging bij het Kenniscentrum VermogensAdvies & Beleggen van ABN AMRO MeesPierson, zijn jarenlange expertise op het terrein van bedrijfsopvolging, familie- en erfrecht met de aanwezigen.

Zeer vereerd waren we dat vervolgens LEEN HOOGVLIET, ondernemer en eigenaar van Hoogvliet Supermarkten, ons na een smakelijk diner meenam in de realiteit van het familiebedrijf. Hij benaderde de thema's continuïteit en opvolging vanuit het gezichtspunt van een succesvolle ondernemer.

Leen Hoogvliet spreekt voor EFMI Kennisgroep Staverden

Peter Pleijsant over opvolging binnen familiebedrijven

 


EFMI Kennisgroep Staverden is een uniek kennisnetwerk van zelfstandige topondernemers in het supermarktkanaal.

Meer informatie over EFMI Kennisgroep Staverden



"LEIDT INTENSIEVE SAMENWERKING TOT BETERE RESULTATEN?"
(EFMI Academic Food Update, Dr. Erjen van Nierop, Foodmagazine, februari 2016)

"Veel retailers halen relatief hoge marges op versproducten en hun huismerken. Nu discounters als Lidl blijven groeien, staan deze marges meer en meer onder druk. Het is dus belangrijk de juiste huismerkleveranciers te kiezen om voldoende marge te kunnen behalen. De relatie tussen retailer en leverancier is de laatste jaren steeds intensiever geworden. Het is echter de vraag of transactionele dan wel intensieve relaties tot de beste resultaten leiden..."

Lees verder...
Meer academic food updates...



LEDEN EFMI FOOD COMMERCE PLATFORM BIJEEN VOOR SESSIE OVER ONLINE FOOD SHOPPING

Op woensdag 9 maart jl. stond er voor de leden van het EFMI Food Commerce Platform een bijeenkomst over Online Food Shopping op het programma. De centrale vragen tijdens deze bijeenkomst waren: hoe kunnen we kijken naar de 'online food markt' en wat zijn de lessen uit de praktijk van online food retailing.

Na het traditionele 'rondje langs de velden' (bespreking van de actuele ontwikkelingen in de sector), schetste Marcel van Aalst (EFMI) aan de hand van recent EFMI-onderzoek een beeld van de online food markt. Daarnaast presenteerde hij de "Hello Fresh case": een verzameling inzichten over dit spraakmakende concept.

Vervolgens deelde Eric van der Graaf, voorheen bij Hoogvliet actief als Commercieel Manager e-Commerce, zijn visie vanuit de praktijk met de aanwezigen. Hij ging bijvoorbeeld in op de vraag: "hoe ga je in een online omgeving om met verschillende soorten assortiment?"

Marcel van Aalst bij EFMI Food Commerce Platform

Leden EFMI Food Commerce Platform


Het EFMI Food Commerce Platform (FCP) is een uniek kennisnetwerk dat managers van handel en industrie in staat stelt om continu 'connected' te blijven met de sectorontwikkelingen en de drivers daarachter. Het FCP-lidmaatschap staat open voor managers van handel en industrie met een commerciële achtergrond.

Meer informatie over het EFMI Food Commerce Platform (FCP)



EFEC EXECUTIVE MEETING MET PROF. DR. JAN-BENEDICT STEENKAMP

Op maandag 7 maart komen in Kasteel De Vanenburg in Putten de leden van het EFMI-directienetwerk - de EFMI Food Executive Council (EFEC) - bijeen. Op het programma staat ditmaal een Executive Meeting met Prof. dr. Jan-Benedict Steenkamp (University of North Carolina), wiens research al jarenlang betrekking heeft op managementvraagstukken in food retail en de FMCG-sector.

Thema van de bijeenkomst is: "How to meet the European challenges in Hard Discount and A-brands from an academic point of view". Zo wordt ingegaan op vragen als:
* Wat zijn de strategische gevolgen voor food retailers en fabrikanten van de opkomst van hard discount in Europa en de VS?
* Welke 'oplossingen' biedt de marketingwetenschap voor de grote internationale merkartikelfabrikanten, die hun groei vooral zoeken in opkomende regio's, maar op hun traditionele thuismarkten steeds verder onde druk komen?
* Hoe wordt er in de VS aangekeken tegen de ontwikkelingen in Europa? En wat kan Europa leren van de VS als het gaat om zaken als economische groei en leiderschap?

EFEC Executive Meeting met Prof. dr. Jan-Benedict Steenkamp


Kasteel De Vanenburg in Putten


Jan-Benedict Steenkamp is een gepassioneerd spreker, die de discussie met de EFEC-members niet uit de weg zal gaan. Bent u ook benieuwd naar de visie en inzichten van Prof. dr. Jan-Benedict Steenkamp? Morgen geeft hij ook acte de présence tijdens het Nationale Private Label Congres 2016 in het Naarderbos in Naarden.

Meer informatie over de EFMI Food Executive Council (EFMI-directienetwerk)
Programma en inschrijven Nationale Private Label Congres 2016 op 8 maart a.s.

 


"FOOD RETAIL STERK IN DE STORM"
(Column Laurens Sloot, FoodPersonality, februari 2016)

Laurens Sloot

"'Sterk in de storm', zo luidde ooit het credo van de economische faculteit van Erasmus toen ik daar net ging werken. Gezeten op de 16de verdieping van de betonnen bak van Quist had ik een ongeëvenaard uitzicht over Rotterdam. In een filosofische bui heb ik me wel eens gebogen over het credo, maar ik vond het eigenlijk niet zo bijzonder. Nu, zo'n 25 jaar later, is dat anders. Want gestormd heeft het, de grootste crisis sinds decennia is in Nederland nauwelijks achter de rug of de volgende dient zich al weer aan..."

Lees verder...
Meer EFMI-columns...

 



3e EDITIE NATIONALE PRIVATE LABEL CONGRES OP DINSDAG 8 MAART A.S.

Dinsdag 8 maart a.s. organiseren Foodmagazine en EFMI Business School alweer de derde editie van het Nationale Private Label Congres. In deze editie staat het thema private labels vanuit internationaal perspectief centraal. We kijken in diverse landen welke rol het huismerk speelt in de concurrentie met harddiscounters.

Key-note speakers vanuit handel, industrie en wetenschap zijn o.a. Philippe Gruyters (EMD), Prof. dr. Jan-Benedict Steenkamp (University of North Carolina), Koen de Jong (IPLC), Frans Fredrix (ex-Superunie) en Susanne Kroon (SPAR). Dagvoorzitter is Leo Kivits (EFMI).

Het Nationale Private Label Congres 2016 vangt om 10.00 uur aan op de mooie locatie Naarderbos in Naarden (ontvangst vanaf 9.15 uur).

Meer informatie en aanmelden

Nationale Private Label Congres 2016
Naarderbos in Naarden

WORKSHOP OVER GEVOLGEN AHOLD-DELHAIZE FUSIE VOOR EFEC-MEMBERS

In de zomer van 2015 kondigden Ahold en Delhaize trots hun voorgenomen fusie aan. Ahold en Delhaize worden door velen als ideale partners beschouwd, omdat beide retailers in hun lokale markt bekend staan als King of Food en het feit dat hun (internationale) markten vrijwel complementair zijn.

Met de voorgenomen fusie verwachten beide bedrijven dat zij hun slagkracht fors kunnen vergroten. Hoewel veel mogelijke effecten nog niet duidelijk zijn, gaat het ontstaan van de nieuwe retailgigant impact hebben op de Benelux food markt.

EFMI-studie Online Food Retail in Nederland


Op 17 februari a.s. discussiëren ruim 80 leden van de EFMI Food Executive Council (het EFMI-directienetwerk) daarover met elkaar en met een drietal insiders:

Gert-Jan Bosman (de Nederlandse managing director van Dr. Oetker België)
Piet Salens (eigenaar vakblad StoreCheck en kenner van de Belgische markt)
Laurens Sloot (EFMI-directeur en kenner van de NL-markt)

Wilt u ook inhoudelijk geprikkeld worden en tegelijkertijd onderdeel uitmaken van een waardevol netwerk? Volg dan onderstaande link om te bekijken of een EFEC-membership iets voor u is.

Meer informatie over de EFMI Food Executive Council (EFMI-directienetwerk)

 


EFMI ACADEMIC FOOD UPDATE
(Drs Irene van Berlo, Foodmagazine, december 2015)

Irene van Berlo

Wel of niet exclusief samenwerken?
In de strijd om de consumenteneuro zoeken supermarktorganisaties naar manieren om zich te onderscheiden van hun concurrenten. Naast het private label assortiment, zien we steeds vaker exclusieve samenwerkingsverbanden met A-merkleveranciers ontstaan, waarbij de supermarktketen het alleenrecht heeft om een bepaalde productlijn van het (sub)merk te voeren (bijv. Unilever's Blue Band brood bij Albert Heijn). In deze studie wordt onderzocht of - en zo ja - hoe een dergelijke exclusieve samenwerking voor zowel retailer als fabrikant interessant kan zijn.

Lees verder...



INFORMATIEBIJEENKOMST EFMI OPLEIDINGEN VRIJDAG 29 JANUARI A.S.

Wilt u meer weten over EFMI Business School als opleidingsinstituut? Of twijfelt u nog welke opleiding het beste bij u past? Dan bent u van harte welkom bij onze (gratis) informatiebijeenkomst op vrijdag 29 januari a.s.
Tijdens de bijeenkomst krijgt u alvast een indruk van de sfeer en het inhoudelijk niveau van de opleidingen. De kerndocent geeft een uitgebreide toelichting op het programma, een oud-deelnemer deelt met u zijn ervaringen, u kunt vragen stellen én u ontmoet potentiële deelnemers waarmee u in de opleiding mogelijk gaat samenwerken. De informatiebijeenkomsten worden als zeer waardevol ervaren.
U kunt zich hieronder aanmelden voor de bijeenkomst naar keuze (beide is ook mogelijk). U ontvangt van ons een routebeschrijving naar onze thuisbasis Buitenplaats De Heiligenberg in Leusden.


Informatiebijeenkomst Commercieel Management (14.00 - 15.30 uur)
Informatiebijeenkomst Master of Food Management (16.00 - 17.30 uur)

Informatiebrochure EFMI Opleidingen 2016-2017


"JUMBO JAARAANBIEDINGEN: IDEE VAN HET JAAR?"
(Blog Erjen van Nierop, 14 januari 2016)

Afgelopen november doken ze op: de Jumbo maandbiedingen. Prijspromoties die niet een week liepen zoals bij andere supermarkten, maar een volle maand. Met als doel de shopper 'gerust te laten winkelen', en de angst weg te nemen dat ze een aanbieding mislopen. Ik had daar zo mijn bedenkingen bij, want is het doel van een prijspromotie niet juist om iets leuks te kunnen roepen om zo de shopper naar de winkel te lokken? Als de aanbiedingen een maand lang hetzelfde blijven, kun je dat minder vaak doen. Na een maand verdwenen de maandbiedingen echter weer en heetten de aanbiedingen weer 'Superdeals' zoals voorheen...

Lees verder...



"VAN MONDSTOF TOT GRONDSTOF"
(Column Koen Hazewinkel, FoodPersonality, december 2015)


"De afgelopen jaren heb ik het genoegen gehad onderzoek te mogen doen naar ketenvraagstukken in diverse verssectoren. Nederland behoort internationaal tot de top als het om de productie van verse levensmiddelen gaat. Of het nu om agf, zuivel of bloemen en planten gaat, internationaal zijn wij toonaangevend. Dat is bijzonder en daar moet je respect voor hebben. Die leidende positie echter hangt nauw en bovenal samen met onze focus op productie. Wij zijn wereldkampioen kilo's. Wij zijn wereldkampioen productiviteit. En onze afzetorganisaties zijn een excellent verlengstuk van die oriëntatie. Maar die focus heeft ook zijn keerzijde..."

Lees verder...
Meer EFMI-columns...

NIEUWE EFMI-STUDIE NAAR ONLINE FOOD RETAIL IN NEDERLAND

In het nieuwe EFMI-managementrapport "Online Food Retail in Nederland; een analyse van de groeipotentie richting 2020-2025" brengen wij de actuele ontwikkelingen als het gaat om online boodschappen doen in kaart en presenteren we een onderbouwde prognose over online food retail in Nederland richting 2020-2025.

Klik op onderstaande link om meer te lezen over de studie en een BNR-interview met EFMI-onderzoeksdirecteur Marcel van Aalst te beluisteren, die het onderzoek toelichtte.

Meer informatie over deze nieuwe EFMI-studie

EFMI-studie Online Food Retail in Nederland


Volg EFMI Business School op:


"WAAROM EEN DOORSTART VAN V&D DOOR SUN CAPITAL NIET WENSELIJK IS?"
(Blog Laurens Sloot, 6 januari 2016)


"V&D is failliet, pijnlijk maar ook niet geheel onverwacht. Het zwabberende warenhuis met een roemrijk verleden lijkt op Rintje Ritsma in zijn nadagen: af en toe nog een redelijke uitslag, maar prijzen worden er niet meer gepakt. Maar hoe nu verder? Er wordt gefluisterd dat de huidige eigenaar Sun Capital de voornaamste gegadigde is voor een doorstart. Ik vind dat zeer onwenselijk en ook zeer ongepast en ik zal uitleggen waarom..."

Lees verder...

 


EFMI ACADEMIC FOOD UPDATE
(Dr. Erjen van Nierop, Foodmagazine, november 2015)

Welke invloed heeft mobiel boodschappen doen op het bestelgedrag?
Eind september hield Picnic een feestelijke presentatie om zijn nieuwe webwinkel te lanceren. Bij Picnic kun je alleen via je mobiele telefoon bestellen, en dus niet via een website. Bestaande spelers in de online markt, zoals Albert Heijn en Jumbo, bieden beide opties aan. Voor de shopper is het uiteraard erg handig om altijd en overal het boodschappenlijstje aan te kunnen maken en te wijzigen. Maar zorgen de beperkte schermgrootte en gewoonlijk geringere functionaliteit van een mobiele app niet voor een ander aankoopgedrag?

Lees verder...



EFEC-BOARDROOMSESSIE OVER PRIVATE EQUITY IN FOOD & RETAIL
(met Ronald van der Mark (Action) en Jeroen van den Heuvel (Oppenheimer & Co))

Op welke wijze creëert Private Equity waarde in food- en retailbedrijven? Waarin verschillen de aanpak en strategie van de diverse Private Equity funds? En in hoeverre verandert de wijze waarop een organisatie wordt aangestuurd na een overname door Private Equity? Deze en andere vragen kwamen uitgebreid aan bod tijdens de EFEC Boardroomsessie op dinsdag 8 december jl. in Kasteel De Vanenburg in Putten.

Niemand minder dan Action-topman Ronald van der Mark en Jeroen van den Heuvel (managing director van Oppenheimer & Co) deelden hun prikkelende visie en ruime praktijkervaring met de leden van de EFMI Food Executive Council, het directienetwerk van EFMI Business School.

Ook in 2016 zal er weer een mooi programma worden samengesteld voor de EFEC-members. Wilt u ook inhoudelijk geprikkeld worden en tegelijkertijd onderdeel uitmaken van een waardevol netwerk? Volg dan onderstaande link om te bekijken of een EFEC-membership iets voor u is.

Meer informatie over het EFEC-membership

Ronald van der Mark


Jeroen van den Heuvel
Volg EFMI Business School op:


EFMI ACADEMIC FOOD UPDATE
(Drs Melanie Murk-Severein, Foodmagazine, oktober 2015)

Hoe lokaal mag het zijn?
De behoefte aan lokaal geproduceerd voedsel neemt toe. Een paraplumerk als 'Buy British' in Groot-Brittannië speelt daar handig op in. Het appelleert sterk aan het idee dat de Britse consument de eigen economie steunt door binnenlands product te kopen. Recent onderzoek laat zien welke achterliggende consumentendrivers hieraan ten grondslag liggen. Met het ontwikkelde segmentatiemodel kunnen bedrijven beter voorspellen of een lokale positionering in een specifiek land effectief is...

Lees verder...



"HEEFT DE SUPERMARKT NOG WEL BESTAANSRECHT?"
(Column Marcel van Aalst, FoodPersonality, november 2015)


"Het is de laatste tijd 'hip' om te roepen dat de supermarkt over enkele jaren geen bestaansrecht meer heeft. Wie dat echter beweert, slaat de plank behoorlijk mis. Om het ongelijk aan te tonen is één blik op de omzetverdeling van eten en drinken over de Nederlandse foodkanalen voldoende. In de voorbije vijf jaar won het supermarktkanaal ruim 4% maagaandeel, terwijl zowel speciaalzaken als foodservicebedrijven fors moesten inleveren. Gelet op de omzetontwikkeling tot dusverre zetten de supermarkten deze positieve trend ook in 2015 voort en wordt van elke food-euro (afgerond) 52% uitgegeven in de supermarkt. Maar waar komen de sombere geluiden over de toekomst van de supermarkt dan vandaan?"

Lees verder...
Meer EFMI-columns...
 



GESLAAGDE 2e EDITIE NATIONALE VERS CONGRES

Dinsdag 17 november jl. organiseerden EFMI Business School en Foodmagazine de 2e editie van het Nationale Vers Congres. Het congres vond ditmaal plaats op een bijzondere locatie, te weten bij Orchideeënkwekerij en -veredelaar Sion in De Lier, waar een deel van een kas op sfeervolle wijze was omgetoverd tot ontvangst- en congresruimte. De dag stond in het teken van internationale ketensamenwerking.

Na een woord van welkom en inleiding door dagvoorzitter Aalt Dijkhuizen (Topsector Agri&Food) en Eric Moor (directeur Sion), kwamen achtereenvolgens Gilles Boumeester (Hoofd Rabobank Food & Agri Research), Tom Heidman (o.a. ex-AH en -C1000) aan het woord.

Daarna kregen de deelnemers een unieke inkijk in drie samenwerkingsprojecten tussen Nederlandse versproducenten en buitenlandse retailers uit Duitsland, Frankrijk en Zweden: Fred van der Hoeven (FloraHolland), Jan van Popering (Zijerveld) en Jelger de Vriend (Total Produce Direct) vertelden over de opzet, doelstellingen, aanpak en resultaten van hun cases in respectievelijk Bloemen en planten, Kaas en AGF. Koen Hazewinkel (EFMI) sloot de dag af met inzichten uit recente EFMI-studies.

Natuurlijk was er daarna nog gelegenheid om onder het genot van een hapje en drankje met elkaar van gedachten te wisselen.

Nationale Vers Congres 2015


Ontvangst Nationale Vers Congres 2015
Volg EFMI Business School op:


RETAILRONDE NOORD-HOLLAND VOOR FCP- EN FMA-LEDEN

Voor de leden van het EFMI Food Commerce Platform (FCP) en de Food Master Alumni (FMA) stond woensdag 12 november jl. een Retailronde in Noord-Holland op het programma.

Na bezoeken aan winkels van Deen en DekaMarkt in Zaandam kwamen de deelnemers bijeen in het Zaantheater waar rayonmanager Joost Deen van Deen Supermarkten een toelichting gaf op de winkelformule en de bevindingen n.a.v. het winkelbezoek met hen bediscussieerde.

Na een gezamenlijke lunch werd een bezoek gebracht aan de DekaMarkt World of Food in Beverwijk. Bij terugkomst in het Zaantheater mochten de FMA- en FCP-leden hun observaties terugkoppelen aan Henk Kessen (commercieel directeur Detailresult), die tevens meer vertelde over de DekaMarkt-formule.

Lees meer over het Food Commerce Platform (FCP)
Lees meer over het Food Master Alumni netwerk (FMA)

Joost Deen (Deen Supermarkten)


Henk Kessen (Detailresult)
Volg EFMI Business School op:


"RETAIL IN TRANSITIE: WAAR STAAN WE NU?"
(Column Laurens Sloot, FoodPersonality, oktober 2015)


"Ruim drie jaar geleden mocht ik in de senaatzaal van de Rijksuniversiteit Groningen mijn inaugurele rede uitspreken ter aanvaarding van de Anton Dreesmann-leerstoel voor Retail Marketing. Als thema had ik gekozen voor 'Retail in transitie', daarmee verwijzend naar de 'disruptieve veranderingen' die we momenteel ervaren.
Het concept van 'disruptieve innovaties' is ontleend aan Harvard-professor Clayton Christensen. Hij spreekt van disruptie als een innovatie een nieuwe markt creëert en daarmee tegelijkertijd bestaande markten ontwricht..."


Lees verder...
Meer EFMI-columns...

 



NIEUWE EFMI-OPLEIDINGSBROCHURE NU BESCHIKBAAR

EFMI Business School biedt al ruim 15 jaar een uitgebreid opleidingsprogramma aan voor managers, directieleden en ondernemers in foodretail én foodservice. Door de academische achtergrond en unieke focus op managementvraagstukken in de foodsector is het EFMI als geen ander in staat om een brug te slaan tussen de theorie en dagelijkse praktijk van de professionals. Topdocenten uit de wetenschap en praktijk, diepgaande discussies, uitdagende cases en studiereizen naar interessante buitenlandse bestemmingen bieden u kennis, inzichten en inspiratie, waarmee u direct aan de slag kunt.
In de brochure EFMI Opleidingen 2016-2017 kunt u alles lezen over het Top Executive Food Program, de Master of Food Management en de opleiding Commercieel Management. Hierbij komen ook (oud-)deelnemers aan het woord, die hun ervaringen graag met u delen.

Brochure direct aanvragen
Meer lezen over de EFMI Opleidingen

Brochure EFMI Opleidingen 2016-2017


EFMI ACADEMIC FOOD UPDATE
(Mark Slijkhuis MSc, Foodmagazine, september 2015)

Plastic is fantastic?
Elk jaar belanden er in Europa zo'n acht miljard plastic tasjes als zwerfafval in de natuur. Een groot deel daarvan komt uiteindelijk in zee terecht en vormt daar een zogenaamde 'plasticsoep'. De EU heeft zich tot doel gesteld hier iets aan te doen. In lijn met Europese wetgeving is het daarom vanaf 1 januari 2016 niet meer toegestaan om shoppers aan de kassa een gratis plastic tasje mee te geven. Shoppers zullen dus vaker een eigen draagtas meebrengen tijdens het winkelen. Onderzoek wijst uit dat 'BYOB' invloed heeft op het aankoopgedrag...

Lees verder...



BOLLETJE WINT FNLI MERK VAN HET JAAR AWARD 2015

Donderdag 15 oktober jl. werd tijdens de FNLI Jaarbijeenkomst in DeFabrique in Utrecht bekend gemaakt dat het merk BOLLETJE door de Nederlandse supermarktklant is uitgeroepen tot Merk van het Jaar 2015. Uit handen van FNLI-voorzitter Bas van den Berg ontving Bolletje daarom de FNLI Merk van het Jaar Award. De merken Grolsch, Hero, Bolletje, Calvé, Chocomel, Mora en Pampers werden tot categoriewinnaars gekroond.

Naast de FNLI Merk van het Jaar Award en bijbehorende categorieprijzen werd tevens een prijs uitgereikt aan het merk dat volgens shoppers de beste consumenteninformatie heeft. Nutrilon mocht deze 'bijzondere prestatie award' in ontvangst nemen.

Aan de toekenning van de Awards ligt een grootschalig shopper-onderzoek door EFMI Business School en GfK ten grondslag. In totaal zijn 88 merken beoordeeld aan de hand van het MerkKracht-model.

Meer informatie over het onderzoek en de uitkomsten kunt u lezen op www.merkvanhetjaar2015.nl.

Bolletje wint FNLI Merk van het Jaar 2015 Award


Website Merk van het Jaar 2015
Volg EFMI Business School op:


"TOEKOMSTVISIE"
(Column Leo Kivits, FoodPersonality, september 2015)

Leo Kivits

"Voorspellen is lastig omdat het over de toekomst gaat", sprak onlangs een ter zake deskundige toen hij de uitkomsten liet zien van een Delphionderzoek, gehouden in 1999, onder dertig topexperts uit de foodbranche over hun visie op de marktsituatie in 2010. Laten we een paar topics uit dit onderzoek nader bekijken. Bijvoorbeeld de voorspelling over de marktaandelen in 2010. In 1999 voorspelden de dertig experts: AH 30% - Laurus 25% - C1000 21% - Superunie 14% en dus voor Aldi en Lidl samen 10%. Detailresult, overigens, bleek in die voorspelling in 2010 lid te zijn van Superunie. Dat is uitgekomen. Maar de marktaandelen pakten toch wel anders uit..."

Lees verder...
Meer EFMI-columns...

 



EFMI ACADEMIC FOOD UPDATE
(Drs Irene van Berlo, Foodmagazine, juli 2015)

Welke impact hebben categorieprijzen op het supermarktprijsimago?
Prijs is voor de meeste shoppers een belangrijk criterium bij de supermarktkeuze. Zo publiceerde Nielsen onlangs een studie waaruit bleek dat prijs voor 68% van de shoppers de belangrijkste reden is om van winkel te switchen. Geen wonder dat supermarkten van alles doen om de prijsperceptie gunstig te beïnvloeden. In deze studie wordt in het bijzonder gekeken naar de impact van categorieprijzen op het prijsimago van de supermarkt: welke productgroepen komen het meest in aanmerking voor prijsaanpassingen ten gunste van het supermarktprijsimago (SPI) en welke productgroepkenmerken zijn daarbij van belang?

Lees verder...



EFMI FOOD RETAIL OUTLOOK OP DINSDAG 1 SEPTEMBER A.S.

Dinsdag 1 september a.s. vindt in het Media Plaza van de Jaarbeurs Utrecht de EFMI Food Retail Outlook 2016 plaats. Tijdens de 3e editie van dit EFMI-kennisevent staan de food retail ontwikkelingen in 2015-2016 centraal.

De volgende sprekers presenteren hun retailvisies: Adriaan Thierry (Albert Heijn), Gino van Ossel (Vlerick Business School), Chantal de Rijk-Bex (Jan Linders), Rogier Leopold (Bilder & De Clercq) en Willem Treep (Willem & Drees). Namens EFMI Business School leveren Laurens Sloot en Marcel van Aalst inhoudelijke bijdragen.

Wilt u de laatste ontwikkelingen in het NL-supermarktlandschap scherp op het netvlies hebben? Meldt u zich dan snel aan via onderstaande link.

Meer informatie en aanmelden
Direct aanmelden

EFMI Food Retail Outlook 2016


EFMI ACADEMIC FOOD UPDATE
(Dr. Erjen van Nierop, Foodmagazine, juni 2015)

Hoe kiest de shopper tussen online en offline boodschappen doen?
Het CBS publiceerde in mei 2015 dat multichannel retailers grotere groei boeken dan pure players. Ook steeds meer supermarkten openen daarom een webwinkel. Hoewel het percentage boodschappen dat online gedaan wordt nog beperkt is (volgens schattingen van EFMI groeiend richting 1,4% in 2015), zijn veel experts het erover eens dat meer en meer shoppers de komende jaren de weg naar een online supermarkt zullen weten te vinden. Het is daarom van belang te weten wat van invloed is op de keuze die shoppers maken tussen de traditionele fysieke winkel en het digitale equivalent.

Lees verder...