3e LEERGANG TOP EXECUTIVE FOOD PROGRAM VAN START MET SCENARIOPLANNING

Op donderdag 10 en vrijdag 11 april jl. vond de start van de 3e leergang van het EFMI Top Executive Food Program (TEFP) plaats in het Amsterdamse Manor Hotel.

Na een kort welkomstwoord van programmadirecteur Koen Hazewinkel (EFMI) gingen de 17 deelnemende directieleden van zowel handel als industrie in de eerste programmamodule aan de slag met scenarioplanning. Scenario’s vormen vaak een belangrijke basis voor visie en strategieontwikkeling.

Onder leiding van de ervaren scenariobouwers en docenten Jan Nekkers en Wybren Meijer van FutureConsult werd uitgebreid stilgestaan bij de impact van verschillende (mogelijk) baanbrekende ontwikkelingen in de foodsector en legden de deelnemers de basis voor scenario’s voor de eigen organisatie.

Lees meer over het Top Executive Food Program (TEFP)
Neem contact op met programmadirecteur Koen Hazewinkel



"EEN VERSDILEMMA"
(Column Koen Hazewinkel, FoodPersonality, maart 2014)


"Onlangs vroegen wij zo’n kleine 150 managers uit de sector een uitspraak te doen over de strategische en financiële relevantie van assortimentsgroepen voor supermarkten. Daarbij definieerden we strategische relevantie als bijdrage aan het onderscheidend vermogen van de retailer en financiële relevantie als bijdrage aan de financiële performance. De uitkomsten zullen u zo op het eerste gezicht niet verbazen: verscategorieën scoren hoog op beide dimensies, A-merken scoren aanzienlijk lager op beide dimensies en de private labels hangen ertussenin. In termen van een matrix: vers rechtsboven, A-merken linksonder en de private labels op het kruispunt. So far, so good..."

Lees verder...
Meer EFMI-columns...

SUCCESVOLLE EERSTE EDITIE NATIONALE PRIVATE LABEL CONGRES

Ruim 130 managers en directieleden bezochten dinsdag 11 maart jl. de eerste editie van het Nationale Private Label Congres dat door Foodmagazine en EFMI Business School werd georganiseerd op het prachtige Landgoed De Horst in Driebergen.

Tijdens het congres werd er stilgestaan bij de ontwikkeling van het private label vanuit internationaal, fabrikanten- en retailperspectief. Daarbij kwamen kernvragen aan de orde als: hoe ziet de private label strategie van internationale topretailers eruit en wat zijn de leerpunten voor de Nederlandse markt? Is het discount huismerk een effectief wapen in de concurrentiestrijd met Aldi en Lidl? Hebben A-merken nog meerwaarde ten opzichte van huismerken? En wat zijn de verschillen tussen business modellen van A-merkfabrikanten, huismerkleveranciers en 'dual trackers'?

Topsprekers, afkomstig van handel, industrie, consulting en wetenschap gaven hun visie op deze managementvraagstukken. Zo gaf dagvoorzitter Leo Kivits achtereenvolgens het woord aan Koen de Jong (IPLC), Alexander Belderok (Roland Berger Strategy Consultants), Timo Hoogeboom (HAK), Jan Harm Spijkervet (Holland Foodz), Laurens Sloot (EFMI), Anne ter Braak (KU Leuven), Marco Rutten (Superunie) en Gerard Koning (Coop). Tijdens de afsluitende borrel was er voor de deelnemers nog uitgebreid gelegenheid om na te praten.


"A-MERKFANS DIE HUISMERKEN KOPEN"
(Column Irene van Berlo, FoodPersonality, februari 2014)


"Het A-merk heeft zijn langste tijd gehad”, zo kopt een nieuwsbrief van Management Team die ik per e-mail ontvang. Zoals wel vaker het geval is, is het artikel dat volgt wat genuanceerder. Gelukkig maar.
Natuurlijk is het zo dat de verkoop van merkartikelen in het Nederlandse supermarkt-kanaal de laatste jaren onder druk staat. De beperkte marges en het streven naar formule-onderscheid hebben de retailers ertoe aangezet een sterke focus te leggen op hun huismerken en deze meer schapruimte en betere schapposities toe te kennen.
.."

Lees verder...
Meer EFMI-columns...
 



DEELNEMERS MASTER OF FOOD MANAGEMENT OP STUDIEREIS NAAR SURINAME

Eind januari reisden de deelnemers van de MFM-leergang 2012-2014 in het kader van de module Ondernemerschap naar Suriname voor de afsluitende studiereis. Dit keer viel het oog op Suriname omdat daar een dochterbedrijf van een van de deelnemers gevestigd is.
De groep bezocht verschillende fabrikanten, retailers en overheids-instanties. Bij Heiploeg Suriname kreeg de groep een kijkje in het hele vangst- en verwerkingsproces van garnalen en hoe Heiploeg Suriname het hele proces heeft ingericht om het MSC-keurmerk te kunnen voeren. Bij Fernandes en Parbo (dochteronderneming van Heineken) kregen de deelnemers een rondleiding door de fabrieken en presentaties over de Surinaamse drankenmarkt. Opvallend is het directe distributiesysteem en de sterke opkomst van de Chinese toko´s. Daarnaast bezocht de groep een zeer professionele bakkerij, de zeer kleurrijke Afrikaanse versmarkt en diverse retailers (Combe Markt, Choi´s en Tulip Supermarkt).

Ook werd een bezoek gebracht aan het Ministerie van Handel en Industrie, waar de deelnemers werden ontvangen door Minister Raymond Sapoen. Gediscussieerd werd over de toekomst van de Surinaamse economie en in het bijzonder de agri-food sector en het toerisme. Aansluitend werd een bezoek gebracht aan de Surinaamse Kamer van Koophandel en Fabrieken waar aan een seminar over ondernemerschap werd deelgenomen en waar diverse MFM-deelnemers en Surinaamse ondernemers hun visie op ondernemen in Suriname hebben gegeven.

In het weekend volgde een fietstocht in Commewijne waar diverse plantages bezocht werd. Op de grootste plantage (Rust en Werk, ca 5300 hectare) werden garnalen gekweekt en zo´n 5500 vleesrunderen gehouden. Ook bezocht de groep een voormalige suikerplantage (Mariënburg) en een voormalige koffie- en cacaoplantage (Peperpot).


Al met al was deze intensieve reis een unieke ervaring waarbij de groep veel indrukken heeft opgedaan. Het bezoek aan Suriname heeft vele nieuwe inzichten op het gebied van ondernemerschap, de professionaliteit van de Surinaamse bedrijven, de (soms funeste) invloed van de wereldeconomie, de steeds groter wordende invloed van China en de kansen van een land in ontwikkeling.

Lees meer over de EFMI-opleiding Master of Food Management



"VOLUMEDRUK ALS NIEUWE REALITEIT"
(Column Marcel van Aalst, FoodPersonality, januari 2014)


"Zo rond een jaarwisseling staan de vakbladen altijd vol met voorspellingen over de supermarktontwikkelingen in het nieuwe jaar. Kijken we naar de prognoses van de verschillende retailtopmannen en andere branchedeskundigen voor 2014, dan zijn die niet erg rooskleurig. Gelet op de omzetontwikkeling in de voorbije weken is dat ook niet vreemd. Wie de omzetcijfers van IRI erbij pakt ziet dat maar liefst twaalf van de laatste zestien weken van 2013 een negatieve omzetindex lieten zien. Voor de laatste vier maanden van 2013 betekent dat een cumulatieve omzetdaling van circa 0,9%. Er zit dus overduidelijk zand in de omzetmotor van supermarkten. Het meest zorgelijk binnen die ontwikkeling is dat de verkochte volumes flink onder druk staan..."

Lees verder...
Meer EFMI-columns...
 



INFORMATIEBIJEENKOMST EFMI OPLEIDINGEN VRIJDAG 7 FEBRUARI A.S.

In maart 2014 starten de nieuwe leergangen van de EFMI opleidingen. Ook komend jaar bieden wij weer een uitgebreid palet aan met open en in-company programma’s die optimaal aansluiten bij de kennis- en ontwikkelingsbehoefte van directieleden, managers en bedrijven uit de levensmiddelensector.
In de EFMI Opleidingsbrochure 2014-2015 kunt u alles lezen over het Top Executive Food Program (3e leergang), de Master of Food Management (16e leergang), de opleiding Commercieel Management (11e leergang) en de EFMI in-company programma’s. Ook komen (oud-)deelnemers aan het woord, die hun ervaringen graag met u delen.

Informatiebijeenkomst:
Voor de opleidingen Master of Food Management en Commercieel Management vindt vrijdag 7 februari a.s. een informatiebijeenkomst plaats. U bent van harte welkom om deze bij te wonen. Neem dan snel contact op met het EFMI via (033) 4229940 of opleidingen@efmi.nl.

EFMI-opleidingsbrochure aanvragen



"BLURRED LINES"
(Column Melanie Murk-Severein, FoodPersonality, december 2013)


"Het was de zomerhit van afgelopen jaar: ‘Blurred lines’, een liedje over vage grenzen. Als onderzoeker (soms ook wel een beetje een ‘nerd’) deed het mij ook denken aan de tijd dat ik bij PWC werkte. In 2005, aan de vooravond van de onstuimige groei en vergaande penetratie van (draadloos) internet, voorspelde PWC dat het ‘entertainment- en-medialandschap’ compleet ging veranderen. De grenzen tussen de bestaande kanalen: televisie, telefoon, papier en internet zouden volledig vervagen. Het resultaat van deze ontwikkeling: we kijken vandaag de dag tv-programma’s op de smartphone, lezen de krant op de tablet, bellen via de laptop en doen (online) boodschappen via de televisie..."

Lees verder...
Meer EFMI-columns...

 



GROLSCH, DUTCH GRILL SPECIALTIES EN ALBERT HEIJN INDUSTRIBUTIEWINNAARS

Dinsdag 14 januari jl. vond het jaarlijkse Industributiediner plaats in Hotel Huis ter Duin in Noordwijk. Tijdens deze feestelijke avond werden traditiegetrouw de resultaten gepresenteerd van het Industributie-onderzoek.

In dit onderzoek, dat door EFMI Business School op initiatief van Foodmagazine en met medewerking van IRI wordt uitgevoerd, beoordelen handel en industrie elkaar op een aantal criteria, die voor een goede relatie tussen beide partijen van belang zijn. De retailorganisatie en leveranciers die ‘overall’ het best worden beoordeeld winnen de Industributietrofee.

Grolsch sleepte de Merkartikel Industributietrofee 2014 in de wacht, terwijl Dutch Grill Specialties, evenals vorig jaar, de Vers en Private Label Industributietrofee veroverde. Aan retailzijde ging de Trofee naar Albert Heijn.

Naast de drie hoofdprijzen zijn er ook diverse categorieprijzen uitgereikt. Zo mochten Grolsch, Nestlé Confectionery, Unilever Foods, Arla Foods, Aviko, Procter & Gamble, Imperial Tobacco, Dutch Grill Specialties, Bake Five en Intersnack een categorieprijs in ontvangst nemen. Tevens werden het inkoop- en formulemanagement van Albert Heijn en het category management van Hoogvliet bekroond.


DEELNEMERS MASTER OF FOOD MANAGEMENT OP STUDIEREIS NAAR LONDEN

Vlak voor de kerstdagen, op donderdag 19 en vrijdag 20 december jl., zijn de deelnemers aan de EFMI-opleiding Master of Food Management op studiereis naar Londen geweest. Deze studiereis wordt elk jaar gemaakt om een inhoudelijk beeld te vormen van de ontwikkelingen in de Britse (food)retail.

Onder leiding van kerndocent Leo Kivits werd op donderdag de nieuwe Tesco Extra in Watford bezocht. Ook de vestigingen van ASDA en Sainsbury’s werden aangedaan. Na de lunch bekeken de deelnemers een winkel van Morrisons, gevolgd door de convenience stores M&S Simply Food, Tesco Express en Sainsbury’s Local. Met een gezellig diner in de wijk Soho werd de dag afgesloten.

De vrijdagochtend begon met een bezoek aan het luxueuze Westfield Shopping Centre, met o.a. de ketens Marks & Spencer en Waitrose. Na een bezoek aan een vestiging van Whole Foods en een lunch bij warenhuis Harrods was het helaas alweer tijd om terug te keren naar Schiphol. De deelnemers kijken terug op een leerzame en inspirerende reis!

Lees meer over de EFMI-opleiding Master of Food Management



"HET (ON)GELIJK VAN AH"
(Column Koen Hazewinkel, FoodPersonality, november 2013)


"Sinds het begin van de prijzenoorlog, in het najaar van 2003, is de supermarktsector gecumuleerd zo ongeveer € 17 miljard aan inflatie misgelopen. Op een markt van jaarlijks zo’n € 30 miljard is een kleine € 2 miljard per jaar een aanzienlijk bedrag. Na jaren van prijzenstrijd behoort Nederland volgens Eurostat inmiddels tot een van de goedkoopste levensmiddelenlanden van Europa. Maar waarom ook alweer?
Het begon allemaal met een prijsprobleem. ’s Lands grootste kruidenier was te duur. Al vele jaren veel te duur. Daar moest wat aan gedaan...
"

Lees verder...
Meer EFMI-columns...
 


SLIGRO, McDONALD'S EN UNILEVER WINNAARS FOODSERVICE AWARDS 2013

Maandag 2 december jl. vond de eerste editie van het Foodservice Awards Diner plaats in Hotel Huis ter Duin in Noordwijk. Tijdens deze feestelijke avond werden de resultaten gepresenteerd van het Foodservice Awards onderzoek 2013.

In dit onderzoek, dat door EFMI Business School op initiatief van Misset Horeca en met medewerking van het FSIN wordt uitgevoerd, beoordelen outlets (formules), grossiers en leveranciers in het foodservice kanaal elkaar over en weer op diverse criteria, die voor een goede relatie tussen de verschillende partijen van belang zijn. De outlet (formule), grossier en leverancier die ‘overall’ het best worden beoordeeld ontvangen de Foodservice Award.

Zo sleepte Unilever Food Solutions de Foodservice Award 2013 voor leveranciers in de wacht. Sligro Food Group was de beste allrounder onder de grossiers en mocht de Foodservice Award voor grossiers mee naar huis nemen. McDonald’s won de de Foodservice Award voor outlets (formules).

Naast de drie hoofdprijzen zijn er ook diverse categorie-awards uitgereikt. United Coffee (non-alcoholische dranken), Bavaria (alcoholische dranken), Menken Orlando (snacks en zoetwaren), Unilever Food Solutions (houdbaar), Ad van Geloven (diepvries) en FrieslandCampina (koelvers) mochten de categorieprijs in ontvangst nemen.

Meer informatie over het Foodservice Awards onderzoek 2013


ROLAND BERGER EN EFMI VOORSPELLEN FORSE GROEI VOOR LIDL RICHTING 2020

Het marktaandeel van Lidl kan richting 2020 oplopen tot 12,4%. Tot die conclusie komen Roland Berger Strategy Consultants en EFMI Business School op basis van de gezamenlijke studie “Limits to Growth?! Lidl's market share potential in the Netherlands towards 2020”.

Het marktaandeel van Lidl is in Nederland sinds 2007 verdubbeld en bedraagt inmiddels ruim 8,5%. Verdere winkelexpansie is in de komende jaren een duidelijke groeimotor.

Op basis van een grondige analyse van Nederlandse gemeenten waarin gekeken is naar de omzetpotentie van marktgebieden, de concurrentiedichtheid en een groot aantal andere relevante kenmerken, komen de onderzoekers tot de conclusie dat er in Nederland nog zeker plaats is voor 60-65 additionele Lidl-vestigingen.

De grootste aanjager van Lidl’s marktaandeelgroei richting 2020 is echter de steeds aantrekkelijker klantenpropositie van de (voormalige) hard discounter. Uit een grootschalige shopperstudie blijkt namelijk dat er forse autonome groei in het verschiet ligt als Lidl erin slaagt om in de komende jaren zijn versaanbod (verder) te verbeteren in termen van kwaliteit, keuze en presentatie, en de stap zet om merkartikelen toe te voegen aan zijn assortiment.

Het uitgebreide managementrapport van deze studie is onlangs beschikbaar gesteld aan de EFMI Bedrijfsleden.


Meer informatie over het EFMI Bedrijfslidmaatschap
Lees hier een artikel naar aanleiding van de studie in Het Financieele Dagblad
Lees hier een artikel naar aanleiding van de studie in het Algemeen Dagblad
Lees hier een artikel naar aanleiding van de studie in het Levensmiddelenkrant


"GEEF DE ONDERNEMERS MEER, VEEL MEER..."
(Column Irene van Berlo, FoodPersonality, oktober 2013)


"“I know half my advertising isn’t working, I just don’t know which half.” Een beroemde uitspraak die William Lever, een van de oprichters van Lever Brothers (nu onderdeel van Unilever), al begin 20ste eeuw deed. Getuige de ruim € 6 miljard aan bruto-mediabestedingen, die Nielsen over 2012 rapporteerde, lijkt het gebrek aan duidelijkheid over de effectiviteit vooralsnog weinig adverteerders tegen te houden. Ook de Nederlandse levensmiddelensector doet een stevige duit in het zakje. Opvallend hierbij is dat de A-merkartikelfabrikanten hun mediabestedingen de afgelopen jaren hebben teruggeschroefd, terwijl aan de zijde van supermarktketens een tegenovergestelde beweging zichtbaar is..."

Lees verder...
Meer EFMI-columns...
 



OPLEIDINGSMODULE 'INKOOP- EN ACCOUNTMANAGEMENT' START 30 OKTOBER A.S.

Op woensdag 30 oktober a.s. start de module ‘Inkoop- en Accountmanagement’ van EFMI Business School. Deze 6-daagse module is onderdeel van de opleiding Commercieel Management, maar kan ook als losse module worden gevolgd.

Deelnemers die de module ‘Inkoop- en Accountmanagement’ hebben afgerond kunnen het inkoopbeleid van retailers en foodserviceorganisaties doorgronden, zijn in staat om accountplannen scherper te formuleren en behalen betere onderhandelingsresultaten.

Geïnteresseerd?
Neem dan snel contact op met Melanie Murk-Severein (033-422 9940 of murk@efmi.nl) van EFMI Business School.


"DISCOUNTERS ONDERSCHATTEN ZIT IN ONZE GENEN"
(Column Marcel van Aalst, FoodPersonality, september 2013)


"We praten onszelf in Nederland een crisis aan en gaan vaker naar Aldi en Lidl. Maar eigenlijk zijn dat gewoon rukwinkels natuurlijk”. Deze uitspraak zal Matthijs Moeken, marketing directeur van Jumbo Supermarkten, tijdens het recente Young Professionals Beach Event ongetwijfeld met een vette knipoog hebben gemaakt. Zijn uitspraak sluit echter naadloos aan bij de neiging om in onze branche het discountfenomeen telkens weer te onderschatten..."

Lees verder...
Meer EFMI-columns...
 



HAK WINT FNLI MERK VAN HET JAAR AWARD 2013

Donderdag 3 oktober jl. werd tijdens de FNLI Jaarbijeenkomst bekend gemaakt dat het merk HAK door de Nederlandse supermarktklant is uitgeroepen tot Merk van het Jaar 2013. Uit handen van FNLI-voorzitter Bas van den Berg ontving HAK (Neerlands Glorie) daarom de FNLI Merk van het Jaar Award. De merken Lindeman's, Pickwick, De Ruijter, Koopmans, Mona, HAK en Nivea werden dit jaar tot categoriewinnaars gekroond.

Naast de FNLI Merk van het Jaar Award en bijbehorende categorieprijzen werd tevens een prijs uitgereikt aan het merk dat volgens shoppers het meest vernieuwend is, ofwel vaak met nieuwe producten komt. Mona mocht deze speciale prijs in ontvangst nemen.

Aan de toekenning van de Awards ligt een grootschalig shopper-onderzoek door EFMI Business School en GfK ten grondslag. In totaal zijn 85 merken beoordeeld aan de hand van het MerkKracht-model.

Meer informatie over het onderzoek en de uitkomsten kunt u lezen op www.merkvanhetjaar2013.nl.


Volg EFMI Business School op:



NIEUWE EFMI OPLEIDINGSBROCHURE

In maart 2014 starten de nieuwe leergangen van de EFMI opleidingen. Ook komend jaar bieden wij weer een uitgebreid palet aan met open en in-company programma’s die optimaal aansluiten bij de kennis- en ontwikkelingsbehoefte van directieleden, managers en bedrijven uit de levensmiddelensector.
Binnenkort verschijnt de EFMI Opleidingsbrochure 2014-2015. In deze compleet vernieuwde brochure kunt u alles lezen over het Top Executive Food Program (3e leergang), de Master of Food Management (16e leergang), de opleiding Commercieel Management (11e leergang) en de EFMI in-company programma’s. Ook komen (oud-)deelnemers aan het woord, die hun ervaringen graag met u delen.

Vraag nu alvast de nieuwe opleidingsbrochure aan!


"DE COÖPERATIE 3.0"
(Column Melanie Murk-Severein, FoodPersonality, juli/augustus 2013)


"‘Omzet duurzaam voedsel kwart hoger’. Zo luidt begin juni de kop van een dagelijkse nieuwsbrief die ik via de email ontvang. Uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2012 blijkt dat Nederlandse consumenten in dat jaar € 2,2 miljard aan duurzaam voedsel hebben besteed. Hoewel het omzetaandeel van duurzaam voedsel nog relatief klein is (ca. 5,5% van alle verkochte voeding), groeit het dus ook in tijden van economische crisis fors door. Duurzaamheid (nee, ik ga hier geen definitie van dit containerbegrip geven) verwerft een vaste plek in ons bestaan."

Lees verder...
Meer EFMI-columns...

 



"PARADOXEN"
(Column Koen Hazewinkel, FoodPersonality, juni 2013)


"Al heel lang houden paradoxen ons bezig en prikkelen ze onze geest. De ogenschijnlijke tegenstelling binnen een paradox voelt onnatuurlijk en maakt ons toch nieuwsgierig. Zo schreef de vader van de na-oorlogse Nederlandse literatuur W.F. Hermans ooit: ‘Iemands vrienden zijn een groter gevaar dan iemands vijanden.’ Die lees je twee keer en dan weet je wat er staat. Of wat dacht u van de dichtregel: ‘Ze zweeg en vertelde me veel.’ Ook die lees je twee keer. Het zijn zinsneden die onze geest prikkelen en ons nieuwsgierig maken. Maar het gebruik van paradoxen beperkt zich niet tot de literatuur. In de innovatieleer is het bekend dat paradox-denken een basis biedt voor succesvol innoveren..."

Lees verder...
Meer EFMI-columns...
 


EFMI EN CBL PRESENTEREN CONSUMENTENTRENDS 2013 TIJDENS HARINGPARTY

Donderdagmiddag 13 juni jl. organiseerde het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) zijn traditionele congres in het Scheveningse Kurhaus. Onder de ruim 450 aanwezige branche-vertegenwoordigers bevonden zich vele relaties van EFMI Business School.

CBL-voorzitter Bert Roetert opende de bijeenkomst met de presentatie van het CBL-jaarverslag, getiteld 'De supermarkt centraal in de maatschappij'. Vervolgens sprak staatssecretaris van Economische Zaken Sharon Dijksma over de woensdag gelanceerde Taskforce Voedselvertrouwen. Laurens Sloot lichtte namens EFMI Business School een tipje van de sluier op van het rapport ConsumentenTrends 2013 dat in samenwerking met het CBL tot stand is gekomen. Na de uitreiking van de Foodmagazine Marketing Award werd de middag traditiegetrouw afgesloten met de Haringparty.

Het rapport ConsumentenTrends 2013 is inmiddels verstuurd aan de EFMI-leden.


Lees meer over ConsumentenTrends 2013 en download de presentatie van Laurens Sloot


EFMI VERZORGT PROGRAMMA MET UNIVERSITEIT VAN SANKT GALLEN

Van 19 tot 21 juni 2013 verzorgt EFMI Business School een opleidingsmodule van het Cross Channel Management Program van het Zwitserse Forschungszentrum für Handelsmanagement van de Universiteit van Sankt Gallen.

Tijdens de EFMI-module van dit internationale programma wordt dieper ingegaan op de transitie in retail, online retail, cross-channel customer management en customer-centric retailing.
De 14 opleidingsdeelnemers van bedrijven als Migros, Tchibo, Media Saturn, Mondelez en Swisscom zijn te gast op Buitenplaats De Heiligenberg in Leusden. Naast de colleges in Leusden staat er een retail safari in Amsterdam op het programma en worden er bedrijfsbezoeken gebracht aan HEMA en IceMobile.

De andere modules van het programma vinden plaats in Sankt Gallen (Zwitserland), München (Duitsland), Henley (UK) en Berlijn (Duitsland).

De programmadirectie van de module wordt gevormd door prof. dr. Laurens Sloot (EFMI en RUG) en prof. dr. Peter Verhoef (RUG). De opleiding staat onder de supervisie van prof. dr. Thomas Rudolph (Universiteit Sankt Gallen).


"VERSCHUIVINGEN IN HET SUPERMARKTLANDSCHAP"
(Column Irene van Berlo, FoodPersonality, mei 2013)


"Het is alweer bijna juni. Velen van u zullen reikhalzend uitkijken naar de CBL Haringparty in het Kurhaus. Tijdens deze bijeenkomst worden traditiegetrouw ook de resultaten gepresenteerd van het onderzoek ConsumentenTrends 2013, dat EFMI Business School en het CBL samen publiceren. Een van de onderdelen van dit onderzoek is de indeling van het Nederlandse supermarktlandschap in een aantal ‘formuletypen’. Deze indeling is een weergave van de perceptie van circa 2.500 primaire shoppers, aan wie gevraagd wordt de formules die zij wel eens hebben bezocht, te beoordelen op een groot aantal keuzecriteria. We constateren dat de handhaving van deze formuletypering lastiger wordt..."

Lees verder...
Meer EFMI-columns...
 



EFEC-LEDEN OP STUDIEREIS NAAR ISTANBUL (APRIL 2013)

Na eerdere succesvolle studiereizen naar o.a. de VS en Zweden organiseerde EFMI Business School van 16 t/m 18 april jl. voor de leden van de EFMI Food Executive Council (EFEC) een 3-daagse studiereis naar Istanbul.
In deze bruisende, ruim 16 miljoen inwoners tellende, Turkse wereldstad waarin een ongekende economische dynamiek en cultureel-historisch erfgoed naadloos in elkaar overgaan, wachtte de deelnemers een zeer interessant programma.
Tijdens een mini-conferentie gaven Cevdet Akçay (hoofd-econoom Yapi Kredi Bank) en Daniel Dombey (correspondent Financial Times) hun visie op het land Turkije, de politieke situatie en de economische ontwikkelingen. Murat Sağlık (commercieel directeur Tesco Kipa) zoomde in op de Turkse food retail en zijn retailorganisatie.

Een store/market tour leidde de deelnemers langs zowel de moderne food retail als traditionele food outlets. Ook bezoeken aan de imposante Istinye Park Shopping Mall en de Grand Bazaar met meer dan 4500 verschillende winkels/kramen ontbraken natuurlijk niet. Naast het inhoudelijke programma was er voldoende ruimte om letterlijk en figuurlijk de rijke historie, (eet)cultuur en dynamiek van de stad Istanbul te proeven.

Buitengewoon trots zijn wij op het feit dat Eugène Willemsen, President South East Europe van PepsiCo, onze gastheer was en ons heeft geholpen en geadviseerd bij het samenstellen van het buitengewoon uitdagende en afwisselende programma.

De EFMI Food Executive Council is een kennis- en relatienetwerk voor directieleden uit de levensmiddelensector en telt ruim 100 leden, afkomstig van zowel handel als industrie.

Meer informatie over de EFMI Food Executive Council (EFEC)



"A(H)DEL VERPLICHT"
(Column Marcel van Aalst, FoodPersonality, april 2013)


"Ter ere van het verschijnen van de 100e editie publiceerde collega-vakblad RetailTrends in het maart-nummer een lijst met honderd hoogte- en dieptepunten uit de vaderlandse retailgeschiedenis. In die opsomming valt op hoe vaak Albert Heijn in Nederland de aanjager is geweest van retailvernieuwing. Hoewel de eerste zelfbedieningswinkel van Chris van Woerkom in Nijmegen al uit 1946 stamde, was het Albert Heijn dat het baanbrekende zelfbedieningsconcept, inclusief boodschappen-mandjes en een snelle kassa-afhandeling, als eerste grootschalig uitrolde. Met de introductie van een groenten- en vleesafdeling zag de eerste ‘moderne’ Nederlandse AH-supermarkt op de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam in 1955 het levenslicht. De navolgende decennia zouden nog vele knappe staaltjes van vernieuwing volgen..."

Lees verder...
Meer EFMI-columns...
 



"PERMANENT BEPERKT BESCHIKBAAR"
(Column Melanie Murk-Severein, FoodPersonality, maart 2013)


"‘MAXIMAAL VIER PAKKEN PER PERSOON. In verband met onvoldoende voorraad op de Nederlandse markt. De oorzaak hiervan is dat de export van flesvoeding naar China fors is toegenomen.’
Na vier maanden zwangerschapsverlof mag ik mijn werk weer beginnen met deze column. Nu ik terug ben op het werk, koop ik flesvoeding voor ons zoontje. Bij het schap trof ik bovenstaande tekst aan. Dit blijkt niet iets van gisteren te zijn. Toch zet het me aan het denken. Want hoe lang zal het duren voordat we deze teksten ook lezen bij de vleescounter, de zuivelkoeling of het koekschap? "

Lees verder...
Meer EFMI-columns...

 



INFORMATIEBIJEENKOMST COMMERCIEEL MANAGEMENT OP 9 APRIL A.S.

Op dinsdag 9 april a.s. organiseert EFMI Business School een informatiebijeenkomst voor geïnteresseerden in de opleiding Commercieel Management. Tussen 15.00 en 17.00 uur bent u hiervoor van harte welkom op Landgoed De Heiligenberg in Leusden.
In de opleiding Commercieel Management, waarvan in maart de 10e leergang is gestart, staat het vergroten van de commerciële slagvaardigheid van de deelnemers centraal. Het is ook mogelijk om op 8 mei (module 2) of 30 oktober (module 3) met de opleiding te beginnen.
Tijdens de informatiebijeenkomst presenteert programmadirecteur Leo Kivits het programma van de Commercieel Management leergang 2013 en is er voldoende gelegenheid om vragen te stellen over de opleiding en om kennis te maken met de EFMI-staf en enkele oud-deelnemers.

Wilt u hierbij aanwezig zijn? Meldt u zich dan zo spoedig mogelijk aan via onderstaande link of neem contact op met Melanie Murk of Wilma Lems van het EFMI (033-4229940).

Aanmelden voor de CM-informatiebijeenkomst
EFMI-opleidingsbrochure aanvragen


"MICHAEL PORTER WIST HET AL..."
(Column Koen Hazewinkel, FoodPersonality, februari 2013)


"We halen hem er nog maar eens bij, de oude goeroe van het strategisch denken: professor Michael Porter. En niet zomaar. Want de Nederlandse supermarktsector is hard op weg een van de theorieën van professor Porter te bewijzen. Porter stelde namelijk dat monomaan strategisch gedrag tot een verslechtering leidt van wat hij de attractiviteit van een sector noemde..."


Lees verder...
Meer EFMI-columns...

NIEUWE LEERGANGEN EFMI-OPLEIDINGEN IN MAART VAN START

In maart gaan de nieuwe leergangen van de volgende EFMI-opleidingen van start:

Master of Food Management
Unieke, academisch geaccrediteerde foodopleiding
(15e leergang)

Commercieel Management
Praktijkgerichte foodopleiding met focus op commercie
(10e leergang)

Bent u geïnteresseerd in één van deze opleidingen? Vraag dan nu de nieuwe opleidingsbrochure aan of neem direct contact op met EFMI Business School (033-4229940). Wij vertellen u er graag meer over en voorzien u desgewenst van een passend opleidingsadvies.

Vraag de brochure ‘EFMI Opleidingen 2013-2014’ aan
Lees de ervaringen van deelnemers aan eerdere leergangen
Bekijk een sfeerimpressie van de EFMI Opleidingen

 

Uniek Food Seminar ABN AMRO en EFMI Business School:
INSPIREREND BETOOG VAN TEX GUNNING (AKZONOBEL) OVER 'ZINVOL LEIDERSCHAP'

Dinsdag 12 februari jl. organiseerden ABN AMRO en EFMI Business School voor de directieleden van de EFMI Food Executive Council (EFEC) een uniek Food Seminar tijdens het ABN AMRO World Tennis Tournament.
Key-note speaker was Tex Gunning, lid van de Raad van Bestuur van AkzoNobel en voormalig topman van Unilever, die een inspirerend betoog hield over het belang van 'zinvol leiderschap' en de daarmee gepaard gaande nood-zakelijke cultuurverandering.
Tijdens een walking dinner in de ABN AMRO VIP Lounge konden de deelnemers hier nog uitgebreid over napraten. Voor de liefhebbers stond er aansluitend een toptennis-wedstrijd tussen Juan Martin Del Potro (Arg) en Gael Monfils (Fra) op het programma.

Meer informatie over de EFMI Food Executive Council


"SCHIET U RAAK MET HET PRIJSPROMOTIEWAPEN?"
(Column Irene van Berlo, FoodPersonality, januari 2013)


"In het Nederlandse supermarktkanaal spelen prijspromoties in de strijd om de shopper een steeds prominentere rol. Rapporteerde SymphonyIRI in 2008 nog een gemiddelde promotiedruk van 13,3%, in de vooralsnog laatste meting in 2012 (tot en met week 48) is dat toegenomen tot 17,9%. In de wetenschap dat de gemiddelde actiekorting volgens hetzelfde marktonderzoeksbureau 24,8% bedraagt, geven supermarkten met hun promoties momenteel een jaarlijkse subsidie van maar liefst € 1,5 miljard aan de Nederlandse shoppers. Ja, u leest het goed... De vraag is in hoeverre prijspromoties een zinvolle marketinginvestering zijn..."

Lees verder...
Meer EFMI-columns...
 



EXCLUSIEF BOARDROOM EVENT MET DIRK VAN DEN BERGHE (CEO DELHAIZE BELGIE)

Op dinsdag 29 januari jl. stond voor de leden van de EFMI Food Executive Council (directienetwerk) en EFMI Kennis-groep Staverden (kennisgroep voor topondernemers) een exclusief Boardroom Event op het programma. Dirk Van den Berghe, CEO van Delhaize België, ontving ons die dag in Antwerpen.
Na een inleidende lezing van Gert-Jan Bosman, de Nederlandse General Manager van Dr. Oetker in België, over het Belgische retaillandschap en de impact van de komst van Albert Heijn tot dusverre, leidde een store tour langs supermarkten van Delhaize, Colruyt, Carrefour en Albert Heijn.
Teruggekomen in Hilton Hotel Antwerp gaf Delhaize-CEO Dirk Van den Berghe zijn visie op de uitdagingen waarmee Delhaize in binnen- en buitenland wordt geconfronteerd, waarna hij tijdens een Q&A-sessie uitgebreid en open in ging op vragen van de deelnemers.

Meer informatie over de EFMI Food Executive Council



INFORMATIEBIJEENKOMST MASTER OF FOOD MANAGEMENT OP 31 JANUARI A.S.

Op donderdag 31 januari a.s. organiseert EFMI Business School een informatiebijeenkomst voor geïnteresseerden in de opleiding Master of Food Management.
Tussen 15.00 en 17.00 uur bent u hiervoor van harte welkom op Landgoed De Heiligenberg in Leusden. Tijdens deze bijeenkomst presenteert programmadirecteur Laurens Sloot het programma van de Master of Food Management leergang 2013-2015 en is er voldoende gelegenheid om vragen te stellen over deze opleiding en kennis te maken met de EFMI-staf.
Wilt u hierbij aanwezig zijn? Meldt u zich dan zo spoedig mogelijk aan via onderstaande link of neem contact op met het EFMI (033-4229940).

Aanmelden voor de MFM informatiebijeenkomst
EFMI-opleidingsbrochure aanvragen


ALBERT HEIJN, PEPSICO EN DUTCH GRILL SPECIALTIES INDUSTRIBUTIEWINNAARS

Dinsdag 8 januari j.l. vond het jaarlijkse Industributiediner plaats in Hotel Huis ter Duin in Noordwijk. Tijdens deze feestelijke avond werden traditiegetrouw de resultaten gepresenteerd van het Industributie-onderzoek.

In dit onderzoek, dat door EFMI Business School op initiatief van Foodmagazine en met medewerking van SymphonyIRI wordt uitgevoerd, beoordelen handel en industrie elkaar op een aantal criteria, die voor een goede relatie tussen beide partijen van belang zijn. De retailorganisatie en leveranciers die ‘overall’ het best worden beoordeeld winnen de Industributietrofee.

PepsiCo sleepte de Merkartikel Industributietrofee 2013 in de wacht, terwijl Dutch Grill Specialties de Vers en Private Label Industributietrofee veroverde. Aan retailzijde ging de Trofee, evenals vorig jaar, naar Albert Heijn.

Naast de drie hoofdprijzen zijn er ook diverse categorieprijzen uitgereikt. Zo mochten Coca-Cola, PepsiCo, Bonduelle, Danone, Dr. Oetker, Procter & Gamble, Nestlé Purina, Dutch Grill Specialties, Chiquita en Teeling Petfood een categorie-prijs in ontvangst nemen. Tevens werden het inkoopmanagement van Superunie, het category management van Plus en het formulemanagement van Albert Heijn bekroond.


Lees hier een interview met Laurens Sloot en Marcel van Aalst over 25 jaar Industributie (Foodmagazine)

"TE OPTIMISTISCH OVER INTERNET"
(Column Marcel van Aalst, FoodPersonality, december 2012)


"Every 20 to 30 years there is a development in the way that people shop for food. We believe that the internet is the next big thing to change this behavior”. Dit citaat uit een veelbekeken YouTube-filmpje is afkomstig van Jason Gissing. Als oprichter van de Britse ‘pure’ online-supermarkt Ocado zou het natuurlijk vreemd zijn geweest als hij in zijn eigen filmpje zou somberen over de toekomst van online food retail. Op het EFMI Najaarscongres 2012 gebruikte echter ook Sander van der Laan, ceo van Albert Heijn, met zoals bekend een stuk of 900 fysieke supermarkten in de portefeuille, woorden van dergelijke strekking..."

Lees verder...
Meer EFMI-columns...
 



DEELNEMERS MASTER OF FOOD MANAGEMENT OP STUDIEREIS NAAR LONDEN

Op vrijdag 14 en zaterdag 15 december jl. zijn de deelnemers aan de Master of Food Management op studiereis naar Londen geweest. De studiereis is een onderdeel van module 2 Retail- en Foodservice Management.

Onder leiding van kerndocent Leo Kivits werden op de eerste ochtend vestigingen van Morrisons en Sainsbury's bezocht. Na een lunch in Camden Town bekeken de deelnemers de winkel van Whole Foods in Kensington en een onlangs verbouwde vestiging van Tesco Metro in deze wijk. ’s Avonds dineerde de groep in de gezellige wijk Soho.

Op dag twee werd het luxueuze shopping center Westfield, met onder andere de ketens Marks & Spencer en Waitrose aangedaan. Na een bezoek aan warenhuis Harrods in kerstsferen was het helaas alweer tijd om terug te vliegen naar Schiphol.

Lees meer over de EFMI-opleiding Master of Food Management
Vraag nu alvast de nieuwe opleidingsbrochure aan!



"FINANCIËLE VERWARLEGGING"
(Column Melanie Murk-Severein, FoodPersonality, november 2012)


"Het cijferseizoen is in volle gang. Op het moment van schrijven, eind oktober, hebben al meerdere beursgenoteerde (food)bedrijven hun derdekwartaalcijfers gepresen-teerd. Beleggers laten deze cijfers zwaar wegen in hun beslissingen. De prestaties van de afgelopen negen maanden worden soms in meer, maar meestal in mindere mate toegelicht en misschien wel belangrijker, de verwachtingen voor 2012 worden bekrachtigd of gewijzigd. Dat laatste is niet altijd positief, want reacties op de beurs zijn veelal een afgeleide van discrepanties tussen verwachtingen en werkelijkheid. Zo keldert de koers als beleggers betere resultaten hadden verwacht. Maar is dit realistisch?"

Lees verder...
Meer EFMI-columns...

 



EFMI-OPRICHTER LAURENS SLOOT OVERHANDIGT GIFT AAN BAKE FOR LIFE

Op vrijdag 9 november jl. overhandigde Laurens Sloot, EFMI-oprichter en bijzonder hoogleraar Retail Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, een cheque t.w.v. € 2.575,- aan Marleen Pater, oprichtster en voorzitster van stichting Bake for Life. De donatie is tot stand gekomen met dank aan vele gulle giften n.a.v. van de inaugurele rede die prof. Sloot onlangs uitsprak ter aanvaarding van zijn hoogleraarschap.

Stichting Bake for Life bouwt bakkerijen in Afrika. Gehandi-capten, wezen, kindsoldaten, alleenstaande moeders en mensen die door omstandigheden op jonge leeftijd school hebben moeten verlaten werken hier en leren het vak van bakker. Het aanleren van dit traditionele vakmanschap geeft deze mensen een eerlijk bestaan, zij verdienen een salaris en kunnen in hun eigen levensonderhoud voorzien.

EFMI Business School zal ook in de toekomst de projecten van stichting Bake for Life ondersteunen. Begin 2013 zullen 18 deelnemers aan de opleiding Master of Food Manage-ment een bijdrage leveren aan de opbouw van een bakkersschool in Nkokonjeru, Oeganda. Meer informatie over de activiteiten van stichting Bake for Life vindt u op www.bakeforlife.nl.


"WAT MOET JE NOG MET EEN WINKEL?"
(Column Koen Hazewinkel, FoodPersonality, oktober 2012)


"De digitale wereld heeft de wet van Moore. Ene Gordon Moore ontdekte in de jaren zestig iets. De naar hem genoemde wet stelt dat het aantal transistors in een geïntegreerde schakeling door de technologische vooruitgang zich elke twee jaar verdubbelt. Een exponentiële ontwikkelingscurve. Iets als die wet van Moore blijkt vaker van toepassing op de digitale wereld. Informatiedichtheid heeft ook een expo-nentiële ontwikkelingscurve. Zelfs de capaciteit van zonnecellen en batterijen lijkt exponentieel te zijn. In vele gevallen gaat deze exponentiële curve gepaard met een omgekeerd exponentiële kostencurve. De kosten per prestatie-eenheid nemen naar-mate de tijd verstrijkt, exponentieel af..."

Lees verder...
Meer EFMI-columns...

DOUWE EGBERTS WINT FNLI MERK VAN HET JAAR AWARD 2012

Woensdag 31 oktober j.l. werd tijdens de FNLI Jaarbijeenkomst bekend gemaakt dat het merk Douwe Egberts door de Nederlandse supermarktklant is uitgeroepen tot Merk van het Jaar 2012. Uit handen van FNLI-voorzitter Freek Rijna ontving D.E Master Blenders 1753 daarom de FNLI Merk van het Jaar Award. De merken Grolsch, Douwe Egberts, Verkade, Conimex, Campina, Dr. Oetker en Pampers werden dit jaar tot categorie-winnaars gekroond.

Naast de FNLI Merk van het Jaar Award voor het merk met de grootste MerkKracht werd tevens een prijs uitgereikt aan het merk dat volgens shoppers in het afgelopen jaar het meest is opgevallen op de winkelvloer. Coca-Cola mocht deze speciale prijs in ontvangst nemen.

Aan de toekenning van de Awards ligt een grootschalig shopper-onderzoek door EFMI Business School en GfK Panel Services Benelux ten grondslag. In totaal zijn 86 merken beoordeeld aan de hand van het MerkKracht-model.

Meer informatie?
Ga naar www.merkvanhetjaar2012.nl
Download een samenvatting van de uitkomsten

Interviews en artikelen:
DE scoort in de supermarkt (Adformatie)
Douwe Egberts merk van het jaar 2012 (Marketing Online)

Douwe Egberts merk van het jaar (VMT)

Hard zoeken naar het echt sterke merk (Foodmagazine)


Volg EFMI Business School op:



OPLEIDINGSMODULE 'INKOOP EN ACCOUNTMANAGEMENT' START 31 OKTOBER A.S.

Op 31 oktober a.s. start de module ‘Inkoop- en Account-management’ van EFMI Business School. Deze 6-daagse module is onderdeel van de opleiding Commercieel Manage-ment, maar kan ook als losse module worden gevolgd.
Deelnemers die de module ‘Inkoop- en Accountmanagement’ hebben afgerond kunnen het inkoopbeleid van retailers en foodserviceorganisaties doorgronden, zijn in staat om account-plannen scherper te formuleren en behalen betere onder-handelingsresultaten.

Geïnteresseerd?
Neem dan snel contact op met Melanie Murk-Severein (033-422 9940) van EFMI Business School. Het aantal resterende opleidingsplaatsen in deze module is beperkt!


"WIE VANGT DE ZWEVENDE SHOPPER"
(Column Irene van Berlo, FoodPersonality, september 2012)


"Op het moment dat ik dit schrijf, is de verkiezingsstrijd in volle gang. Tv-debatten, verkiezingsposters op iedere straathoek, en lijsttrekkers die zich onder het volk begeven: allemaal met het doel om de stemgerechtigde Nederlander over te halen om op 12 september het ‘juiste’ vakje aan te kruisen. Wanneer u dit leest, is er al gestemd en kijkt Nederland uit naar de kabinetsformatie.
In de politiek vindt deze stemming gewoonlijk één keer in de vier jaar plaats, als de na een hoop gesteggel gevormde coalitiepartijen het tenminste zo lang met elkaar uithouden. Voor supermarkten is het iedere dag verkiezingstijd, waarbij de klant met de voeten stemt. Mijn verwachting is echter wel dat de strijd na het ‘zomerreces’ heviger wordt...
"

Lees verder...
Meer EFMI-columns...
 



INAUGURELE REDE EFMI-OPRICHTER PROF. DR. LAURENS SLOOT

Met zijn inaugurele rede ‘Retail in Transitie’ aanvaardde EFMI-oprichter en bijzonder hoogleraar Retail Marketing Laurens Sloot dinsdagmiddag 2 oktober officieel de Anton Dreesmann Leerstoel aan de Rijksuniversiteit Groningen.

In aanwezigheid van vele familieleden, vrienden, collega’s en zakenrelaties, ging prof. dr. Laurens Sloot in zijn rede in het statige Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen in op de uitdagingen voor Nederlandse retailers in de komende jaren. Hij deed dat onder meer aan de hand van het Triple Squeeze Model.

Als gevolg van demografische, economische en maatschappelijke ontwikkelingen staan de retailbestedingen de komende jaren onder druk (squeeze 1). Die druk wordt verder vergroot doordat het internet op tal van terreinen de transparantie vergroot (squeeze 2) en nieuwe toetreders op de markt brengt (squeeze 3). Over de nieuwe toetreders op retailmarkten (de zogeheten ‘pure online players’) was Sloot kritisch. Hij liet zien dat de winstgevendheid van veel van deze spelers aantoonbaar nog te wensen overlaat, onder meer door de hoge aanloopinvesteringen en het feit dat ook de traditionele retailers zich in toenemende mate online manifesteren.

Zijn slotboodschap was dat voor de transitie van de traditionele (‘bricks en mortar’) retail een transitie in denken nodig is. “Niet het kanaal, de winkel of de productgroep, maar de klant moet centraal staan. Laat het online kanaal niet links liggen en ga voor de ‘best of both worlds’ (offline en online), maar laat wel de CFO meekijken en blijf de bestaande fysieke concepten doorontwikkelen”, aldus Sloot.

De bijzonder hoogleraar Retail Marketing sloot zijn betoog af met zijn doelstellingen op het gebied van onderzoek en onderwijs binnen de Anton Dreesmann Leerstoel.


NIEUWE EFMI OPLEIDINGSBROCHURE

In maart 2013 starten de nieuwe leergangen van de EFMI opleidingen. Ook komend jaar bieden wij weer een uitgebreid palet aan met open en in-company programma’s die optimaal aansluiten bij de kennis- en ontwikkelingsbehoefte van directieleden, managers en bedrijven uit de levensmiddelensector.
Binnenkort verschijnt de EFMI Opleidingsbrochure 2013-2014. In deze compleet vernieuwde brochure kunt u alles lezen over het Top Executive Food Program (3e leergang), de Master of Food Management (15e leergang), de opleiding Commercieel Management (10e leergang) en de EFMI in-company programma’s. Ook komen (oud-)deelnemers aan het woord, die hun ervaringen graag met u delen.

Vraag nu alvast de nieuwe opleidingsbrochure aan!


"WAAR BLIJFT DE CRISIS?"
(Column Marcel van Aalst, FoodPersonality, juli 2012)


"Op het moment dat u dit leest geniet u wellicht van één van de gemiddeld 2,5 vakanties die wij als Nederlanders jaarlijks doorbrengen. Of misschien bent u morgen wel van plan om een pretpark te bezoeken, staat u in de rij voor de kassa van de Apple-store of bevindt u zich op een andere plek waar de crisis in geen velden of wegen te bekennen is. Afgaande op het historisch lage consumentenvertrouwen zou Nederland echter in blinde paniek moeten zijn. Bekijken we de deelindicatoren van deze graadmeter nader, dan blijkt dat Nederlanders vooral denken dat het slecht gaat met de buren. Over de eigen financiële situatie van het huishouden is men aanmerkelijk minder negatief...."

Lees verder...
Meer EFMI-columns...


"DE MARKTLEIDER IS AAN ZET"
(Column Melanie Murk, FoodPersonality, juni 2012)


"In het Verenigd Koninkrijk heeft marktleider Tesco onlangs geconstateerd dat het niet genoeg naar de klant heeft geluisterd, met als resultaat dat de ‘identical sales’-groei (‘identieke omzet’, ook wel ‘like for like’ genoemd: omzet in dezelfde winkels als die van de vorige meetperiode) is gestokt. Hoewel Tesco over de hele wereld opereert, blijkt de thuismarkt nog altijd goed te zijn voor tweederde van de omzet. Daarom zijn volgens het management van Tesco maatregelen nodig en het concern heeft deze inmiddels in gang gezet. Tesco investeert fors in service, kwaliteit en prijs en verwacht daarom slechts een minimale groei van de winst in 2012. Kortom, Tesco ‘will rock the boat’, zoals dat zo mooi heet. De collega-retailers kunnen zich alvast voorbereiden op een nog verder aangescherpte concurrentiestrijd..."

Lees verder...
Meer EFMI-columns...

 



'SUPERMARKTEN KOMEN UITSTEKEND DOOR DE CRISIS'
(Interview met Marcel van Aalst, NOS Radio 1, 14 juni 2012)

Uit ConsumentenTrends 2012 blijkt dat de huidige economische omstandigheden voor veel shoppers reden zijn om te bezuinigen. Ook de uitgaven aan eten en drinken staan onder ‘verscherpt toezicht’. Iets meer dan de helft van de shoppers geeft aan sterk te bezuinigen op uit eten gaan en eten afhalen of laten bezorgen. 37% bezuinigt op boodschappen bij speciaalzaken. Daarentegen lijkt de supermarktsector relatief conjunctuuron-gevoelig: slechts 11% van de shoppers zegt sterk te bezuinigen op boodschap-pen doen in de supermarkt. Verslag-gever Jeroen Schutijser van de NOS bespreekt deze uitkomsten met EFMI-directeur Marcel van Aalst.


Meer radio- en tv-interviews


EFMI EN CBL PRESENTEREN CONSUMENTENTRENDS 2012 TIJDENS HARINGPARTY

Tijdens de CBL Haringparty op donderdag 14 juni j.l. in het Scheveningse Kurhaus presenteerde EFMI Business School de elfde editie van ConsumentenTrends. Inmiddels hebben de contactpersonen van de EFMI-bedrijfsleden dit nieuwe EFMI-rapport per post ontvangen.

Deze editie van het ConsumentenTrends-onderzoek biedt tal van interessante inzichten als het gaat om het gedrag, de drijfveren en de houding van supermarktklanten bij het boodschappen doen. Naast de vaste shopperkengetallen wordt dit jaar uitgebreid stilgestaan bij de conjuncturele ontwikkelingen en de wijze waarop de Nederlandse shopper deze ervaart en het hoofd probeert te bieden. Maar er is ook aandacht voor een aantal andere actuele thema's, zoals het supermarktprijspeil en prijspromoties, online boodschappen doen en mobiele applicaties (apps) en de maatschappelijke verantwoordelijkheid van supermarkten.

Klik hier om artikelen te lezen die naar aanleiding van ConsumentenTrends 2012 in de dag- en vakbladen zijn verschenen

 


"TEKORT AAN GELD OF AAN BRONNEN"
(Column Koen Hazewinkel, FoodPersonality, mei 2012)


"Ik ben niet zo gek op boekbesprekingen. En tot op heden heb ik vermeden in deze column al te nadrukkelijk stil te staan bij het werk van enig auteur in het bijzonder. Zo niet deze keer. Dit maal vraag ik uw nadrukkelijke aandacht voor het onlangs verschenen boek van Paul Gilding. Paul Gilding is de baas geweest van Greenpeace International. Een club die op haar manier probeert een bijdrage te leveren aan de kwaliteit van onze planeet. Bij de wijze waarop Greenpeace dat doet zal iedereen zo zijn of haar eigen ideeën hebben. Zo niet bij het boek van de voormalige aanvoerder van deze club..."

Lees verder...
Meer EFMI-columns...

FOOD MASTER ALUMNI VOLGEN LEADERSHIP WORKSHOP

Op vrijdag 27 april j.l. vond in het Koetshuis van Kasteel De Hooge Vuursche in Baarn de eerste FMA Leadership Workshop plaats. In deze jaarlijks terugkerende workshop kunnen de Food Master Alumni zich verdiepen in de verschillende aspecten van het leiderschapsvraagstuk.
Tijdens deze eerste bijeenkomst stond het thema 'besluitvorming' centraal. Dr. Martin Hetebrij, expert op het gebied van politiek handelen en besluitvorming, nam de FMA-leden in zijn lezing mee in de wereld van politiek in organisaties. In de middag werkten de deelnemers in teams een case uit rondom 'Besluitvorming als spel van Macht en Communicatie'.
De Leadership Workshop werd afgesloten met een borrel en diner, waarbij de deelnemers nog uitgebreid konden napraten.

Meer informatie over het Food Master Alumni-netwerk


TOP-ONDERNEMER ROLAND KAHN DEELT PASSIE VOOR ONDERNEMEN MET EFEC-MEMBERS

Op woensdag 25 april jl. was top ondernemer Roland Kahn (o.a. Coolcat, America Today) te gast bij een bijeenkomst voor de EFMI Food Executive Council (EFEC).
Tijdens de bijeenkomst deelde Kahn naast de belangrijkste learnings, vooral zijn passie voor het ondernemen. Hoewel hij slechts enkele dia's en een filmpje met zich meebracht, wist Kahn het EFEC-directienetwerk gedurende de hele middag te boeien en te inspireren.
Na afloop konden de EFEC-members het verhaal nog eens rustig nalezen in het pas uitgekomen boek: Mijn naam is Roland Kahn en ondernemen is mijn passie.

Meer informatie over de EFMI Food Executive Council
Bestel hier het boek over Roland Kahn


"BOODSCHAPPEN IN 2030"
(Column Irene van Berlo, FoodPersonality, april 2012)


"Ik zal niet de enige zijn die een groeiend optimisme over de toekomst van online food retail in Nederland bespeurt. De afgelopen jaren werd er toch menigmaal 'jaloers' gekeken naar onze overzeese buren in de UK, waar in 2011 3,8% van de totale supermarktomzet online werd gerealiseerd. In Nederland is dit percentage nog niet verder gekomen dan 0,6 à 0,7%. Bij een vergelijking van de Nederlandse en Britse marktsituatie, die in een recente EFMI-studie is gemaakt, blijken de randvoorwaarden voor online food retail echter grotendeels overeen te komen. Er moet dus 'meer' in zitten..."

Lees verder...
Meer EFMI-columns...
 



'C1000 WAS EEN GOED MERK'
(interview met Laurens Sloot, NOS Radio 1, 27 april 2012)

Donderdagavond 26 april werd aange-kondigd dat Jumbo Supermarkten 136 winkels verkoopt aan Ahold en Coop, waaronder 129 C1000-supermarkten. De overige C1000-vestigingen die Jumbo nog in bezit heeft zullen in de komende drie jaar worden omgebouwd naar Jumbo. In een interview met de NOS bespreekt Laurens Sloot, weten-schappelijk directeur van EFMI Business School en hoogleraar Retail Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen de impact van deze re-branding.

Meer radio- en tv-interviews



EFMI-OPLEIDINGSMODULE CATEGORY MANAGEMENT, TRADE & SHOPPER MARKETING

Op woensdag 9 mei a.s. start de opleidingsmodule "Category Management, Trade Marketing en Shopper Marketing" van EFMI Business School. Deze 8-daagse module is onderdeel van de opleiding Commercieel Management, maar kan ook als 'losse' module worden gevolgd. Na afronding van de opleidingsmodule heeft u kennis, vaardigheden en praktische tools om effectiever te handelen:

- U bent volledig op de hoogte van verschillende category management strategieën en in staat om kansen voor categoriegroei te identificeren
- U weet hoe u klantwaarde kunt creëren door uw aanbod af te stemmen op de winkel- en formuleuitgangspunten van uw afnemers
- U beschikt over de meest actuele inzichten in relevante shopper trends, het beïnvloeden van shoppergedrag, het activeren van merken en formules en de invloed van nieuwe (social) media

Interesse? Neem dan snel contact op met EFMI Business School en vraag naar Melanie Murk of Wilma Lems (033-4229940). Zij kunnen u meer informatie geven over het programma, opleidingsdata, (gast)docenten, collega-deelnemers en andere zaken. Wacht echter niet te lang, want de opleidingsmodule start al op 9 mei a.s. en er is nog slechts een beperkt aantal deelnameplaatsen beschikbaar!

Klik hier om de EFMI Opleidingsbrochure aan te vragen



HOE GAAT HET VERDER MET C1000?
(interview met Laurens Sloot, NOS Radio 1, 25 april 2012)

Een half jaar geleden werd de overname van C1000 door Jumbo Supermarkten bekend gemaakt. Lange tijd is er gespeculeerd over de toekomst van de C1000-formule. Vanavond - 26 april - worden de C1000-ondernemers door de directie op de hoogte gebracht van de toekomstplannen. In een interview met NOS-verslaggever Jeroen Schutijser spreekt Laurens Sloot, wetenschappelijk directeur van EFMI Business School en hoogleraar Retail Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen zijn verwach-tingen uit.

Meer radio- en tv-interviews



"ALDI FLIRT MET A-MERKEN"
(Marcel van Aalst, FoodPersonality, maart 2012)


"De discussie over A-merken in de Nederlandse schappen van Aldi en Lidl is er eentje die eens in de zoveel tijd de kop opsteekt. Aldi heeft de discussie dit keer zélf nieuw leven ingeblazen door op 29 februari in een faxbericht aan te kondigen dat men de verkoop van A-merken voorbereidt. Zoals bekend verkeert Aldi in Nederland al enige tijd in zwaar weer. Het voornaamste Aldi-probleem in ons land heet Lidl. Aldi en Lidl hebben hun winkelnetwerk in de afgelopen jaren flink uitgebreid en bereiken beide inmiddels circa 60% van de Nederlandse huishoudens. Door die betere winkeldekking komen de discounters steeds vaker in elkaars vaarwater terecht...."

Lees verder...
Meer EFMI-columns...
 



"DOEL: MET SCHERP SCHIETEN"
(Melanie Murk, FoodPersonality, februari 2012)


"Medio 2010 ben ik begonnen columns voor Food Personality te schrijven. Het is een erg leuke bezigheid geworden. Toen ik begin dit jaar de EFMI-columns van 2011 teruglas, viel mij echter één ding op. Mijn collega's sorteren meer effect dan ik. Mijn resultaat tot dusver stelt me eigenlijk wat teleur. Dat moet ik even uitleggen. Bij EFMI doen wij doorlopend onderzoek naar ontwikkelingen in de levensmiddelen-branche. De onderzoekers van EFMI (van wie ik er een ben) spreken daarnaast veel partijen in de branche tijdens onze opleidingen en andere gelegenheden. Van assistent category manager tot bestuursvoorzitter, we horen ze allemaal. De inzichten die we opdoen, delen we graag in de columns in Food Personality..."

Lees verder...
Meer EFMI-columns...

 



ALDI GAAT OOK A-MERKEN VERKOPEN
(interview met Laurens Sloot, NOS Radio 1, 29 februari 2012)

Onlangs kondigde Aldi Nord al aan € 3 miljard te zullen investeren in de moder-nisering van de Europese winkels. Afgelopen week werd bekend dat Aldi momenteel ook bekijkt of A-merkartikelen kunnen worden toegevoegd aan het assortiment. In een radio-interview met NOS-verslaggever Jeroen Schutijser geeft Laurens Sloot, wetenschappelijk directeur van EFMI Business School en hoogleraar Retail Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, zijn visie op deze ontwikkeling.

Meer radio- en tv-interviews



NIEUWE LEERGANGEN EFMI-OPLEIDINGEN IN MAART VAN START

In maart gaan de nieuwe leergangen van de EFMI-opleidingen van start! Voor elk functieniveau is er een inspirerend programma:

Top Executive Food Program
Topopleiding die directieleden brandstof en inspiratie biedt

Master of Food Management
Unieke, academisch geaccrediteerde foodopleiding

Commercieel Management
Praktijkgerichte foodopleiding met focus op commercie


Bent u geïnteresseerd in één van deze opleidingen? Vraag dan nu de nieuwe opleidingsbrochure aan of neem direct contact op met EFMI Business School (033-4229940). Wij vertellen u er graag meer over en voorzien u desgewenst van een passend opleidingsadvies.

Vraag de brochure ‘EFMI Opleidingen 2012-2013’ aan
Lees de ervaringen van deelnemers aan eerdere leergangen
Bekijk een sfeerimpressie van de EFMI Opleidingen


OVERNAME BOL.COM DOOR AHOLD
(interview met Laurens Sloot, NOS Radio 1, 27 februari 2012)

Maandag 27 februari j.l. werd bekend gemaakt dat Ahold voor 350 miljoen euro online retailer Bol.com overneemt.
In een vraaggesprek voor de NOS geeft Laurens Sloot, wetenschappelijk direc-teur van EFMI Business School en hoogleraar Retail Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen zijn visie op deze overname.

Meer radio- en tv-interviews



MFM-DEELNEMER ONTWIKKELT ASSORTIMENTSKEUZEMODEL

In december 2011 studeerde Robbert Nijssen af als Master of Food Management bij EFMI Business School. In het kader van zijn afsluitende master thesis heeft hij een 'assortimentskeuzemodel' ontwikkeld. Hierin staan drie dimensies centraal, te weten: Rotatie, Rendement en Relevantie.

Nijssen pleit er namelijk voor om bij assortimentsrationalisaties niet alleen te kijken naar de marges en de omloopsnelheid van artikelen, maar ook naar de relevantie voor de consument, categorie en formule. In het vakblad FoodPersonality geeft hij een uitgebreide toelichting op het model.

Het EFMI feliciteert Robbert van harte met zijn welverdiende MFM-titel!

Lees het artikel in FoodPersonality
Meer informatie over de opleiding Master of Food Management

 


AFRONDING EERSTE TEFP-LEERGANG OP CHÂTEAU ST. GERLACH

Op 26 en 27 januari vond de afsluitende module van de eerste leergang van het Top Executive Food Program (TEFP) plaats. Op het fraaie Château St. Gerlach in Valkenburg a/d Geul verdiepten de 16 deelnemende directieleden van handel en industrie zich onder leiding van Prof. Dr. André Wierdsma (Universiteit Nyenrode) in de verschillende facetten van Business Leadership.
Op initiatief van de deelnemers zelf ontwikkelt EFMI Business School op dit moment een vervolgprogramma, waarin additionele managementthema's aan bod komen en bestaande onderwerpen uit de eerste leergang nog verder worden uitgediept.

Meer informatie over het Top Executive Food Program
Bestel de brochure van het Top Executive Food Program

 


EFMI ORGANISEERT 2-DAAGSE DENKTANK VOOR DUITSE TOPMANAGERS

Op initiatief van EFMI Business School vond afgelopen december de eerste MMM Denktank plaats. MMM is een kennisnetwerk van Duitse top levensmiddelenondernemers. In samenwerking met MMM ontwikkelde het EFMI voor 20 prominente MMM-leden een spannende nieuwe activiteit: de MMM Denktank.
In het voor deze gelegenheid beschikbaar gestelde opleidings-centrum van de Duitse retailer TEGUT discussieerden 20 top-managers gedurende twee intensieve dagen over verschillende aspecten van het centrale thema: Autonome Groei. In Duitsland is, zoals in zoveel Europese landen, de levensmiddelenmarkt verzadigd. Groeien via overnames is steeds minder een reële optie, waardoor autonome groei steeds belangrijker wordt.
Het EFMI ontwierp het programma en leidde de diverse werksessies. Verschillende Duitse hoogleraren verzorgden een inleiding over dimensies van autonome groei. EFMI-opleidings-directeur Koen Hazewinkel verzorgde zowel de openings- als afsluitende lezing. MMM heeft EFMI Business School inmiddels uitgenodigd om in 2012 een of meer nieuwe Denktanks voor haar ledennetwerk te organiseren.

 


"TO COOK OR NOT TO COOK"
(Koen Hazewinkel, FoodPersonality, januari 2012)


"Frank Quix (van advies- en onderzoeksbureau Q&A) poneerde in een artikel onlangs de stelling dat de Nederlandse detailhandel voor innovatie en vernieuwing nog wel wat van het buitenland kan leren. En inderdaad, ook in mijn ogen heeft zeven jaar prijsfocus in de supermarktsector ertoe geleid dat impactvolle vernieuwing achterwege gebleven is. Zowel in assortiment als in formule hebben de bestaande spelers weinig echte vernieuwing gebracht..."

Lees verder...
Meer EFMI-columns...

AHOLD RAPPORTEERT DEGELIJKE OMZETCIJFERS
(Interview met Marcel van Aalst, BNR Nieuwsradio, 19 januari 2012)

Donderdagochtend 19 januari 2012 publiceerde Ahold de geconsolideerde omzetcijfers van Q4 en jaar 2011. Terwijl Europese retailers als Carrefour, Tesco en Delhaize een minder positieve omzet-ontwikkeling laten zien, doet Ahold goede zaken. Het concern noteert voor 2011 een jaaromzet van 30 miljard euro, een stijging van 2,5% ten opzichte van het jaar ervoor (+5,5% tegen constante wisselkoersen).
BNR-presentator Humberto Tan vroeg EFMI-directeur Marcel van Aalst om een reactie. Door hiernaast te klikken kunt u het gehele interview beluisteren.

Meer radio- en tv-interviews

 


ALBERT HEIJN, COCA-COLA EN PLUKON POULTRY WINNEN INDUSTRIBUTIE TROFEE

Dinsdag 10 januari j.l. vond het jaarlijkse Industributiediner plaats in Hotel Huis ter Duin in Noordwijk. Tijdens deze feestelijke avond werden traditiegetrouw de resul-taten gepresenteerd van het Industributie-onderzoek.
In dit onderzoek, dat door EFMI Business School op initiatief van Foodmagazine en met medewerking van SymphonyIRI wordt uitgevoerd, beoordelen handel en industrie elkaar op een aantal criteria, die voor een goede relatie tussen beide partijen van belang zijn. De retailorganisatie en leverancier die ‘overall’ het best worden beoordeeld winnen de Industributietrofee.
Nieuw in deze editie van het Industributie-onderzoek is de categorie Private label kruidenierswaren. De leveranciers in deze categorie strijden samen met de vers-leveranciers om de nieuwe Industributietrofee voor Vers- en Private Label. Dit jaar ging die eer naar Plukon Poultry. Coca-Cola sleepte de Merkartikel Industri-butietrofee 2012 in de wacht. Aan retailzijde ging de Trofee, evenals vorig jaar, naar Albert Heijn.
Naast de drie hoofdprijzen zijn er ook diverse categorieprijzen uitgereikt. Zo mochten Coca-Cola, Pepsico (Smiths Food Group), Douwe Egberts, Friesland-Campina Dagvers, Aviko, Procter & Gamble, Nestlé Purina, Plukon Poultry, Chiquita en Refresco (Menken Drinks) een categorieprijs in ontvangst nemen. Tevens werden het inkoop- en formulemanagement van Albert Heijn en het category management van Plus bekroond.

Primeur: private label nu ook onder de loep (Foodmagazine)